Bring It Back
Calling You (Love Design Remix)
Say Yeah! (Mystery Mix)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Dans på lokalet anno 2001

Den norske danceduoen Reset er bedre til vorspiel fremfor en Absolute Music-samling.

Den norske dance-acten Reset består av "studiomann" Stig Antonsen, vokalist Camilla Henningsen og rapperen Thomas Borgvang. De slo i gjennom sommeren 1999 med sin debutsingle Blue, som solgte i hele 18.000 eksemplarer. Albumet Play som kom mot slutten av året gjorde det ikke like godt. Det hørtes også ujevnt og masete ut i mine ører.

15. oktober 2001 kom deres andrealbum Calling You, og ventetiden har vært lang for fansen. Tittelsporet kom nemlig ut som single et år tidligere og tilbragte 11 uker på VGs Topp 20. Hvis "Ti i skuddet" er en målestokk for suksess, kan de også skryte av å være det første bandet på over 30 år som har hatt førsteplassen utrolige 20 uker på rad! Say I'm The One ble single nummer to våren 2001 og gjorde det brukbart som sommersingle. I forkant av albumet ble også den Roxette-inspirerte Say Yeah! sluppet som tredje single. Wings Of Love blir forøvrig fjerde single fra albumet, og låter mer rendyrket techno-pop. Et logisk singlevalg.

Etter tre solide singler (ikke minst etter norsk målestokk) må det være lov å ha forventninger til også resten av albumet. De blir delvis innfridd hos undertegnede, som for ordens skyld må tilstå å ha vært "fan" siden påsken 2001. Det høres at Reset har jobbet mye og lenge med albumet (og det sier jeg ikke bare fordi det tok et år fra den første smakebiten kom). Albumet er variert til tross for at dancesjangeren av mange muligens oppfattes som noe ensformig. Vel, ikke her. De tre singlene er alle vidt forskjellige, og albumet bærer også preg av at trioen har utviklet seg en del siden første forsøk.

Camilla Henningsen viser at hun har utviklet seg som vokalist siden sist. Mulig er det ennå et stykke igjen til både Beate Slettevold Lech og Sissel Kyrkjebø, men låter som Say Yeah! viser en vokalist med variasjon i stemmebruken. Hva så med rapperen Thomas Borgvang? På dette albumet har han fått en enda mer tilbakelent rolle enn på Play. Han rapper på kun to av låtene, så mennesker med angst for rapping burde ikke ha så mye å frykte. Han har i det minste vært med å skrive fem av låtene.

En relativt god pop/dancelåt som Neverever Stop er den eneste gruppen ikke har skrevet selv. Den etterhvert så gamle "livefavoritten" Front & Back er med i en versjon som går Vengaboys en høy gang - på godt og vondt. [Hurra? Red.] Produsent Stig Antonsen har skrevet den drivende instrumentalen Be My Love som burde fungere bra på ethvert dansegulv. Uansett, så er det singlene som er de sterkeste bidragene på albumet. Tekstene er ikke trykket i innleggsheftet, hvilket i grunnen er like greit når vi blir servert tekststrofer som "take me to heaven, together forever, forever you and me" (Ordinary Love).

Min største innvending er spilletiden. 34 min. fordelt på ni låter, i tillegg til to remikser på tilsammen 12 minutter er langt mindre enn hva jeg hadde forventet etter så lang ventetid. CDen er jo over før jeg vet ordet av det! Less is more, sier man. Well, more or less, sier nå jeg.

Hvis du er tilhenger av melodiøs techno-pop og kanskje likte ting på Resets første skive, er det ikke vanskelig å anbefale dette albumet. Som vorspiel-musikk fungerer dette albumet meget bra, variert og fengende som det er.

Os Mutantes - Mutantes ao Vivo: Barbican Theatre, Londres 2006

(Luaka Bop / V2)

Viva Mutantes! Fantastisk gjenforeningskonsert, festet til tape og film.