Mariee Sioux

The Black Dove - Sharron Kraus & Christian Kiefer (2006)
Leaves From Off the Tree - Meg Baird & Helena Espvall & Sharron Kraus (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lady of the canyon

Delikate toner og morbide historier. Sharron Krauss leser igjen fra sin magiske eventyrbok.

Folk-revivalen de senere årene, ikke minst hørbar hos mange av de kvinnelige utøverne, har sin klare parallell til tidlig på 70-tallet, og "canyon-bølgen" i etterkant av Joni Mitchells Ladies of the Canyon fra 1970. Med denne populære platen bandt Mitchell bånd mellom 60-tallets folk-artister og den senere singer/songwriter-kulturen. Greenwich Village og Topanga Canyon, California, kaffehusene og parkhippiene, møttes i et særdeles vellykket øyeblikk. I kjølevannet av denne platen dukket det frem en rekke sangere med noenlunde samme uttrykk, blomsterbarn kom frem fra småbyer og småsteder, ga ut plater og forsvant gjerne like raskt som de hadde kommet - Collie Ryan, Linda Perhacs, Caroline Peyton, listen er lang.

30 år senere ser vi mye av en lignende "bevegelse", særlig i statene der en rekke folksangere har vunnet fotfeste de siste årene med et uttrykk som ikke er helt ulikt denne første bølgen. Josephine Foster, Joanna Newsom, Mariee Sioux, Marissa Nadler for å nevne noen - alle med sitt distinkte uttrykk, men lenken er ikke helt fjern. Også i England ser vi noe av det samme, britene har en like rik historie innen moderne folkmusikk, og det går en slags sti fra Vashti Bunyan, Anne Briggs, Sandy Denny og frem mot navn som Pantaleimon og Sharron Krauss.

Vi er dermed fremme ved The Fox's Wedding, en plate som føyer seg godt inn i det som tegner mot en stadig mer imponerende platekarriere. Krauss er fra Oxford, har blant annet tidligere gitt ut plate med Meg Baird og Helena Espvall fra relaterte Espers. Krauss knytter seg opp til to retninger innen folkmusikken, men begge med britisk opphav. På den ene siden kan man høre det amerikanske destillatet som beskrevet over, på den andre siden er hun naturlig nok like mye tilknyttet den britiske retningen av nyfolkere.

En datter av John Barleycorn, en moderne wicker woman som ikke skjuler de mørke og mystiske aspektene som ligger i folkmusikken. Med finstemt instrumentering, i hovedsak banjo, kassegitar, strykere, og som alltid anført av en klokkende stemme. Det skjuler seg mye dystert og tungt i de eventyraktige fortellingene hennes; fra falske profeter til barnerov, men også varme og kjærlighet. Alt er pakket inn med delikate toner, om enn ikke direkte umiddelbare melodier, som gjør The Fox's Wedding til en fryd å høre på.

Sharron Krauss ivaretar dype og lange tradisjoner på utsøkt vis. Nå er det ikke nødvendigvis variasjon eller modernisme som er hennes sterkeste kort, så man bør vel være lettere disponert for gammelmodig språkdrakt, fløytesoli, karnevalsopptog, spinnerikoner og alt annet som hører med til en landlig eventyrstund for å få fullt utbytte av dette her. Så får det være lokkende eller advarende.

"I am pregnant but not with a child, inside me is a forest" beretter Sharron Krauss. Jeg anbefaler å bivåne denne fødselen.