Sonna
Godspeed You Black Emperor!
Sigur Rós

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

A country of old men

Skolerett post-rock fra pensumbøkene til Mogwai og Explosions in the Sky.

Det er tydeligvis noe med den åpne himmelen, de vidstrakte slettene og de endeløse tomme områdene mellom byene i Texas som inspirerer unge musikere til å legge vokalen vekk og heller male enorme bilder med vemodig pensel og dramatisk billedbruk.

This Will Destroy You føyer seg inn i en allerede godt etablert tradisjon, der Explosions in the Sky er den mest naturlige referansen (så får detaljistene heller protestere) og med Mogwai og Godspeed You Black Emperor som stamfedre. Vi snakker om helt formelbasert musikk: Lange låter. Sterk symbolikk (smak på bandnavnet eller en låttittel som Leather Wings). Rolig, melankolsk åpning med rene gitarer og innslag av stryk. Gradvis oppbygning, klimaks med massive gitarvegger, nedtoning, fade out - crescendo og diminuendo. De veksler noe i måten dette utføres på, men poenget bør være klart i det store bildet. Nå er det ikke naturlig å holde mot et band at de slekter på Beatles eller Velvet, men siden denne grenen av postrocken står oss så nært i tid og er så pass konsentrert er det vanskelig å se bortenfor dette faktum og skue inn i den rene musikken.

Derfor er ikke dette materiale som overrasker oss bevandret i disse kretser. Det betyr ikke at This Will Destroy You har gitt ut en dårlig skive. De har en fornuftig veksling mellom mykt og hardt, selv om de ikke helt når de samme tinder og daler som sine japanske søsken i Mono, og de makter å holde spenningsnivået relativt høyt hele veien. Det er et fint følge dette her.

Åpningssporet A Three-Legged Workhorse er platens beste. Innslag av krafsende støyelementer, et moderne sound og den delikate marsjen frem mot en fantastisk tett og mektig vegg av myke gitarer som pakker seg inn rundt ørene våre, legger lista på et nivå som de aldri riktig vender tilbake til. Texanerne svikter ikke rutinen videre utover på sin reise. Men hver gang platen når sin endestasjon er det den trebeinte arbeidshesten jeg vil møte igjen.

Fans av alle band nevnt på denne siden kan trygt fordype seg i This Will Destroy You. Men de som allerede har vendt genren ryggen trenger vel egentlig ikke snu seg denne gangen heller.