Sum 41
Turboneger
Girlschool

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Skolepunk fra Oslo

Har du hørt en sang så har du hørt hele albumet, men den sangen var til gjengjeld meget kul.

Oslobandet Gatecrasher lister band som Motörhead, Hanoi Rocks, Twisted Sister og Mötley Crue oppført som forbilder. Man kan lett høre på Rock 'n Roll Suicide at de er påvirket av disse, men dessverre kan de ikke sammenlignes - ikke litt en gang. Med intense og helt like trommer i alle sangene, og veldig refrengbaserte låter så får man mer assosiasjoner til Girl School, og mange av riffene og vokalmelodiene minner mer om high school punk band som Sum 41 enn Mötley Crue og Hanoi Rocks. Feather Boy a Go Go kunne like gjerne vært med i soundtracket til American Pie-filmene.

Men hvem har sagt at high school punk er dårlig? Vel, det er kanskje ikke det mest geniale man kan høre på, men det skal sies at det gir godt humør og det skjærer ikke i ørene. Dette er musikk som passer perfekt etter en time eller to på fest når folk begynner å komme i stemning. Og jeg kan forestille meg at det er herlig konsertmusikk. Spesielt i en liten kjeller eller på et kult lite utested.

Hele plata består av simple gitarriff, klin like trommer på alle låtene og ganske ålreit vokal. Men til tider kan vokalen være masete på grunn av at melodien er ganske forutsigbar og man kan synge med allerede første gang man hører sangen. Meloditemaene er ganske like, og gjør det derfor vanskelig å skille en sang fra en annen. Når man sitter på bussen og ser på alle andre rare mennesker mens man hører på Gatecrashers, så høres det bare ut som en lang sang. Men til gjengjeld er jo den sangen ganske kul. Det er intenst, diggbart og gjør at man får lyst til å knuse noe og være litt rebelsk. På grunn av den meget fuzzbelagte gitarlyden og de kjappe trommene får man den ekte punkfølelsen tilbake, og det er egentlig ganske deilig.

Gatecrashers består av fem glampunkere fra Oslo som heldigvis har kommet seg noenlunde hel over den bjørnefella som mange andre band har mistet livet i. For selv om de har sine forbilder så prøver de ikke på liv og død å høres ut som de. Rock'n Roll Suicide er langt ifra nytenkende og revolusjonerende, men det høres ikke påtvunget og masete ut. Det er velgjort og stramt, eller så stramt som punk kan tillate seg å være. Men på det første sporet TV Star, starter de med John Williams sin episke Imperial March, og det gjør man bare ikke så lenge man ikke kan følge opp med noe ekstremt episk og genialt. Så der mister de faktisk beinet sitt i bjørnefella. Et annet minus er at de har kjedelige og ekstremt lite innholdsrike tekster. Med titler som Get the Fuck Out, I Wanna be Your Love og Riot Kids, skjønner man fort at det er veldig unisont med de sinte og irriterte high school banda.

Jeg hadde ikke blitt skuffet hvis jeg fikk dette albumet i julegave, men jeg hadde ikke brukt egne penger på det, rett og slett fordi jeg har fem andre helt like plater i samlinga.