cover

Spectre: The Unreleased Works 1971-1982

Helge Hurum

CD (2007) - Plastic Strip / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Storband / Klassisk / Folkemusikk

Spor:
Huldredans
Spectre
-Part I
-Part II
-Part III
-Part IV
-Part V
This Time Oslo
Ongura
-Part I
-Part II
-Part III
Latin Dynamics 7.11

Referanser:
Gustav Mahler
Gil Evans Orchestra
Igor Stravinsky

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Fra sjangeroppløsningens steinbrudd

Gjenferdene forlater stadig arkivenes støvete hyller.

Tiden er forgjengelig. En gang fantes en kanal på radio og en på tv. Den siste var i svart-hvitt og bød på udødelig barne-folklore som Romlingane, Pompel og Pilt og Den stygge mannen.

Helge Hurum hadde allerede startet sitt første Big Band før det overhodet hadde begynt å flimre inne i kopekassa og Jazzklubben var etablert som regelmessig programpost på NRK radio rundt 1960. Tolv tommers LP-plater hadde heller ikke rukket å etablere seg, Helge Hurum Band var inkludert på Norges første LP-utgivelse innen jazz; samlingen Metropol Jazz i 1963. Noen år senere ble Hurum frilanser for NRK ofte i konstellasjonen Østereng-Hurum Big Band. Gjennom 1970-tallet spilte Hurum med det meste av det som var av norske jazzmusikere: Karin Krog, Birgitte Grimstad, Svein Christiansen, Frode Thingnæs, Calle Neumann, Erik Andresen, Harald Bergersen, Nipe Nyrem, Henrik Lysiak, Knut Riisnæs, Jan Garbarek, Bernt Steen, Atle Hammer, Bjørn Johansen, Brynjar Hoff, Roy Hellvin, Terje Bjørklund, Bjørn Kjellemyr, Jon Christensen, Arild Andersen, Jan Berger og Erik Amundsen (mange av disse er også representert her).

Typisk for tiden var også en hang til å blande storband og orkester for å finne en ny vei videre fra Bruckner, Mahler, Ravel og ikke minst Stravinsky. Hurum skrev et symfonisk verk, Concentus ad Libitum, som ble framført av Oslo Filharmoniske Orkester i 1979.

På dette dypdykket ned i NRKs arkiver er det harde arbeidet i sjangeroppløsningens steinbrudd best representert med femdelte verket Spectre (1975), arrangert for treblåsere, rytmeseksjon, piano og strykerkvartett. Tempoet er lavt og gir signaler om at lette formiddagstoner er i anmars. Ongura (1972) er et tredelt verk som blir litt vel mye tøfletassende og piperøykende i sine innovervendte refleksjoner. Huldredans (1974) og Latin Dynamics (1982) baserer seg på folkelige toner fra både varme og kalde land, men ligger likevel stødig og fast innenfor jazzens rammer. Sist men ikke minst er det 20 minutter bonusvideo i WMV-format innspilt av NRK i 1971. Sporet heter Vision – A Jazz Symphony, noe som vel setter best ord på hva Hurum forsøker å gjøre. Herlig å se så gamle opptak med Jon Christensen, Arild Andersen, Roy Hellvin, Svein Christiansen, Bjørn Johansen, Calle Neumann og Bernt Anker Steen.

Dette er en viktig utgivelse fra en svunnen tid der det totale antallet norske jazzutgivelser lå på rundt 10 i året og entusiastene i stedet opparbeidet seg en solid søyle av spolebånd tatt opp fra NRKs faste jazzføljetonger. I Hurums tilfelle dreier det seg ikke om såpejazz, men doku-jazz aldri ment for det kommersielle platemarket, strøjazz-sesjoner med stort orkester. Bookleten opplyser ikke om i hvilken anledning de ulike verkene er spilt inn for, men jeg regner med at alt er sendt før på radio.

Hadde det vært flere plateselskap dedikert til jazz på denne tiden ville muligens noe av det blitt funnet verdig til å bli utgitt i sin samtid – hvis vedkommende hadde klart å forhandle fram en avtale med NRK! Jeg føler likevel at om opptakene hadde vært ment for plateutgivelse så hadde de vært noe strammere (høyere tempo, annen instrumentering og med mer redigering av komposisjonene).

Dette materialet vil være av stor interesse for alle med sans for et gammeldags, 70-talls lydbilde uten det store innrykket av diverse keyboards som preger mange andre samtidige utgivelser. Her er det i stedet fløyte og saksofon som dominerer!

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Fiery Furnaces - Gallowsbird's Bark

(Rough Trade)

Ein fanfare til upolert og hemningslaus rock'n'roll, frå debuterande New York-duo.

Flere:

Devendra Banhart - Niño Rojo
Sufjan Stevens - The Age Of Adz