Master & Everyone - Bonnie Prince Billy (2003)
...Sings Greatest Palace Music - Bonnie Prince Billy (2004)
Superwolf - Bonnie Prince Billy & Matt Sweeney (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Eviggrønn

Hvis man bare skulle hatt en plate med seg på verandaen en varm sommerkveld...

Gitarist, sanger og låtskriver Will Oldham går under mange navn, men selv om han varierer sitt register en del så slipper han aldri helt unna sin særegne stil. Og takk for det. Svarte I See a Darkness (1999) var debuten under navnet Bonnie Prince Billy, men tungsinnet fra den platen er nå erstattet av en mykere og mer tilfreds stemning. På Ease Down the Road har han samlet sammen en mangfoldig gjeng ned til brorens bortgjemte studio; gitaristen David Pajo (Slint, Papa M), den eksperimentelle filmkunstneren Harmony Korine (Gummo, Julien Donkey-Boy) og andre musikerkolleger og familiemedlemmer bidrar blant annet med banjo, koring og lap steel på det som har blitt den flotteste Oldham-utgivelsen så langt.

Jeg har fulgt Oldhams krumspring med glede siden Palace-debuten There is No-One What Will Take Care of You (1993), og hans 12-13 etterfølgende plater, men aldri har han virket så avslappet og likefrem som her. Han tryller frem melodier fra en annen tid på en liketil måte som går rett inn i hjerte og sjel - der de fester seg for lang tid. Mens hans gnagende stemme, grimme tekster og skumle fjell-folk tidligere nok kunne virke avskrekkende på enkelte, er denne platen en oppvisning av umiddelbare og enkle folk-melodier som fremføres på en så tilbakelent måte at de bare er egnet til å spre varme og godhet. Ease Down the Road fanger essensen i alt som er viktig i livet: Gode venner samlet på en veranda ute i det grønne en varm sommerkveld. Fra allsangen Just to See My Holly Home, solnedgangen Grand Dark Feeling of Emptiness til dagen gryr på ny med Break of Day og jublende fryd i Rich Wife Full of Happiness. Legg til elskoven med Catherine Irwin på After I Made Love to You, så er hjertet fylt.

Hvis noen skulle frykte lydbiten, kan det være betryggende å vite at bror Paul har bygd opp et studio som tar vare på, og fremhever den delen på en ytterst tilfredsstillende måte. Jeg har i det hele tatt vanskelig for å finne store svakhetstrekk ved denne platen, men vær forberedt på en noe nølende start. Fra fjerdesporet, Just to See My Holly Home, er det derimot ren glede å følge Bonnie Prince Billys rolige slentren nedover veien.