Clinic

Room On Fire - The Strokes (2003)
Room On Fire - The Strokes (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Ny rock fra New York City.

En eksplosjon av lyst, vitalitet og ungdommelig pågangsmot.

Endelig var det gøy med rock igjen. Visst har vi blitt servert musikalske delikatesser fra band som And You Will Know Us By The Trail of Dead, At the Drive-In og The White Stripes den siste tiden, men dette var kun et forvarsel. Disse bandene var sekteriske bevis for at rocken igjen hadde fått satt fokus riktig etter å ha blitt bortrøvet av storkapitalen i etterdønningene etter Nirvana.

The Strokes går mye lengre enn disse heltene fordi de forener mor, far og barn om den samme musikken. Det er ingenting revolusjonerende eller nytt med dette. Det er kun bass, et par gitarer, trommer og vokal. Det er heller ikke instrumentering eller nye riff det alltid er snakk om! Bandet har en glød og en energi som smitter av seg, samtidig som de er lett tilgjengelige og rytmisk eksalterende i sin rett frem eksplosjon av lyst, vitalitet og ungdommelig pågangsmot.

De er bandet som kan omvende en oppvoksende generasjon av hiphopere og trancedansende ungdom til rocken. Det er noe romantisk, handlingsmettet i bandets betydningsløse men likevel betydningsfulle uttrykk for lyst, hat og ungdommelig oppgjør med foreldregenerasjonens regler for moral og etikk og etiquette. I likhet med mange av de klassiske rockebandene betyr det nesten; men bare nesten... mer hvordan ordene klinger i munnen enn det de uttrykker.

Bandet blander vilt fra rockehistoriens aller øverste hylle. Her er Velvet Underground, Richard Hell & The Voidoids, Television, The Stooges og The Jam om hverandre med snedig presisjon. Låtene preges av kompromissløst attack, potent driv, oppfinnsomme temposkifter og musikalske brytninger, men er samtidig befriende enkle og direkte.

Vokalfraseringen er forførende spent av overstyrt vokalkraft og smarte gitarriff. Anklag dem gjerne for å være ufullendte og uferdige. De har kanskje ikke ennå utnyttet sitt potensiale fullt og helt (det skal bare mangle, de er ikke mer enn i sine tidlige tyveår!) Musikken må eventuelt være fort glemt, skjønt det tror jeg heller ikke. De tar likevel innersvingen på deg gjennom raffinert kulhet og de feteste riffene på denne siden av...

New Yorkerne er øyeblikkets musikalske konger. The Strokes er lyden av 2001 og det er ingen ting du kan gjøre fra eller til. Pell deg bare bort til din lokale platepusher og få skiva først som sist.

PS: Denne musikken skal ikke lastes ned fra nettet!