Kilborn Alley Blues Band
Chicago Blues Angels
Rick Estrin

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Levende tradisjonsmusikk

Cash Box Kings får det virkelig til å stemme på sin debut på Blue Bella Records, mye på grunn av prominente gjester.

Cash Box Kings fra Chicago er et rutinert bluesband som i en årrekke har herjet på bluesklubber i hjembyen og området rundt. De siste årene har de også skaffet seg en del festivaljobber rundt om i USA og har opparbeidet seg et rykte som et hardtarbeidende band som alltid leverer varene. Dette ryet og deres kompromissløse hengivenhet til Chicago-blues har nå sikret dem kontrakt med det lille, men svært proffe og oppegående selskapet Blue Bella Records.

Det viser seg å være et svært vellykket samarbeidsprosjekt. For mens deres tidligere uavhengige utgivelser har vært gode og solide, har de også vært litt tråe og manglet det ekstra som virkelig skiller dem fra hopen. Denne gang er det full klaff, og det skyldes etter min mening mye at de prominente gjestene som fra før har spilt en del med bandet live, nå også er hentet inn for å bidra i studio. Kjernebandet bestående av Joe Nosek på munnspill, Oscar Wilson på vokal, Chris Boeger på bass og Kenny Smith på trommer har fått selskap av Joel Paterson på gitar, Jimmy Sutton på ståbass, Billy Flynn på mandolin, banjo og gitar og Barrelhouse Chuck på piano.

Spesielt Paterson løfter denne utgivelsen enormt. Han har utviklet seg til å bli en av de ledende unge bluesgitaristene i USA, selv om han er relativt ukjent for de fleste. Med bandet The Modern Sounds jobber han i det stille, gir ut plater på sitt eget selskap og er med som gjest på en rekke prosjekter, primært rundt om i Chicago. Paterson er rett og slett lysende her, om det er svingende boogie som på Default Boogie, akustisk barrelhouse jump som på Mellow Chick Swing eller hard delta slide gitar som på Country Boy, så spiller han rett og slett blendende.

Barrelhouse Chuck er alltid god og oser av autentisitet på pianoet, mens Flynn krydrer mange av låtene med mandolin og banjo, noe som løfter spesielt de akustiske låtene. I tillegg slipper Jimmy Sutton til på akustisk bass på flere låter, og han er fantastisk. Det hele hadde jo ikke fungert uten et godt komp, og Smith og Boeger spikrer dette varierte låtmaterialet sammen på en utmerket måte. Nosek er en dyktig, om ikke glimrende munnspiller, men har en flott tone og tilpasser spillet sitt nøyaktig til hva låtene krever. Wilson er en for meg ukjent, men meget god vokalist som tilfører tyngden som kreves for å spille den virkelig sugende Chicago bluesen.

Foruten de glimrende gjestene som tilfører sprut og energi, skal bandet på denne utgivelsen ha ros for det varierte låtutvalget. Tidligere har det stort sett dreid seg om elektrisk South Side Chicago blues, mens nå får vi flere opptempo-låter som Default Boogie, Aint No Fun When The Rabbit's Got The Gun og Quesadilla Boogie, akustiske barrelhouse/jugband-låter som Mellow Chick Swing, I-94 Blues og Warm It Up To Me, samt selvfølgelig sugende Muddy Waters inspirerte saker som Hard Day's Blues, Country Boy (begge Waters-låter) og Tried So Hard. Southern Belle har sogar latinske rytmer.

Det høres kanskje ikke så imponerende ut dette, men summen av alt; briljant spilling av Paterson som gløder på hele plata, bunnsolid komp, flott lyd, bra vokal, variert og intelligent blanding av originale låter og coverlåter og et elegant cover gjør dette til en helstøpt utgivelse som bør glede alle fans av blues. I-94 Blues er også nok et bevis på at det sprudler av gode, relativt unge band under overflaten og i skyggen av de store plateselskapene. Jeg gir denne plata en soleklar anbefaling.

TeeBee - The Legacy

(Port Azur / Subtitles)

Norges egen TeeBee videreutvikler og perfeksjonerer sin egen stilsikre drum'n'bass-variant.