Yeah Yeah Yeahs
Placebo
Ladytron

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Skarp retro postpunk og new wave

Fengede indierocka new-wave fremført med bøttevis av overbevisende attityde.

Kanadiske Metric har et ben solid plantet i Broken Social Scene, og det andre viltert trampende i takt til retro post-punk, new wave og indierock. Vokalist Emily Haines har gavmildt lånt seg bort både på plate og scene til Broken Social Scene, sammen med gitarist James Shaw. I Metric forener de to krefter med den kreative bassisten Josh Winstead og det særs funky trommedyret Joules Scott-Key. Etter å ha levd i skyggen av sine romkamerater i Yeah, Yeah, Yeahs, er tiden tydeligvis overmoden for å la Metric få sin del av rampelyset i kraft av sin bitende bra langspiller Old World Underground, Where are You Now?.

Noen ganger hender det at et band omtrent på første forsøk finner en vinnerformel bestående av en uventet vellykket blanding ingredienser. I Metrics tilfelle finner man en rekke åpenbare kvaliteter pakket inn i et tøft og sjangermessig kreativt blandingsuttrykk. Med sine kraftigste røtter i indierock søker Metric ut mot både punk og new wave i låter som fenger umiddelbart. Musikken er i hovedsak gitarbasert med fremtredende og bærende rockeriff. I tillegg får man suggererende og tøffe bassganger og drivende serier med presise rytmebrekk. Noen ganger dempes uttrykket med melankolske Cure-gitarer, mens ved flere tilfeller er det elektroniske virkemidler som tar lederrollen. Smarte synthmelodier og atypiske introer med electrorytmer gir materialet et ekstra friskt totalinntrykk.

Vokalist Emily Haines utstråler en fortreffelig selvsikkerhet der hun veksler mellom det tilbakelent fandenivoldske, det søtladne, det rocka og det punkete eksentriske. På Dead Disco høres hun ut som en svært vellykket krysning mellom tidlig Blondie og Siouxie Sioux. Hun behersker rockelåter som I.O.U like bra som hun gjør den naivistiske og søtladne balladen Calculation Theme. Hele platen oser av tøff og troverdig rocka attityde, og formidler en smittende energi som overbeviser begge føttene mine om at det å trampe takten faktisk er en undervurdert aktivitet. Tekstene er i tillegg av det gjennomtenkte slaget, og inspirerer både til gjennomlesning såvel som til forsiktige forsøk på selv å bidra vokalt. Prøv både Succexy, The List og Hustle Rose.

Med Old World Underground, Where Are You Now? har Metric maktet å hoste opp en rekke knallgode og fengende låter, og gitt dem et tøft lydbilde, et rocka uttrykk og en befriende fandenivoldsk særegenhet. Bandets frekke sjangerblanding treffer kontant med friske og ukompliserte fraspark, og vekker umiddelbar begeistring.