This Train Don't Stop There Anymore

Eric Clapton
Jackson Browne

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Elton i slaget

Elton Johns nye album gir assosiasjoner til 70-tallets storhetstid.

Sannelig er ikke Reginald Dwight tilbake igjen! Siden debuten Empty Sky i 1969 har Elton John sammen med tekstforfatter Bernie Taupin satt sitt preg på moderne popmusikk. Det har gått opp og ned, både privat og karrieremessig, men den adlede, homofile pianisten har alltid returnert med gode låter.

I denne omgang har Elton vært usedvanlig selvkritisk overfor seg selv og album han laget både på 80- og 90-tallet. At han selv innser at flere opus var langt under pari er ikke annet å vente fra en musiker som omsider er fri fra narkotikaåket.

Selv synes jeg at Elton John har vært på en god musikalsk vei i flere år, dog har han også hatt sine svingninger de siste ti årene. Men albumet Made In England (95) syntes jeg var hans beste siden 70-tallet. Det var mer teknologisk produsert enn Songs From The Westcoast er, men sett bort fra lydbildet, er jeg etter fire-fem gjennomlyttinger av den nye CDen i tvil om hvilket jeg foretrekker.

Men uansett, inntil jeg bestemmer meg for det, det nye albumet ER bra, akkurat som Elton John, plateselskapet og mange kritikere før meg har hevdet.

Under ledelse av Patrick Leonard (Madonna, Toy Matinee m.fl) - som Elton John samarbeidet med på Road To Eldorado soundtracket (2000) - er oppskriften denne gang å gå tilbake til basis. Det oser 70-tallet av alle sangene på platen, og flere av nøkkelpersonene fra den gangen er også med, for eksempel Davey Johnston (gitaristen som for øvrig har fulgt Elton hele tiden) og Nigel Olsson (trommer).

Førstesingelen I Want Love er i så måte ur-Elton/Taupin, både musikalsk og tekstmessig, og i likhet med en lang rekke av de andre låtene virker det som om Bernie nok en gang har skrevet mye personlig for Elton. Ikke det at det i seg selv er nytt for duoen, men med den nedstrippede produksjonen fremstår låtene som annerledes, om ikke så vanvittig originale. Både Made In England og Road To Eldorado er to 90-talls produksjoner med likhetstrekk, men det er West Coast-skivas gjennomførte stil som fullfører 70-talls assosiasjonene.

Hadde denne platen vært utgitt i de tider, ville det nok bare blitt ansett som nok et habilt Elton John-produkt. Men i vår tid er saken annerledes. Elton John har jo ingenting å bevise overfor verden, han har oppnådd mer enn de fleste artister tør våge drømme om. Men selvsagt har han videre ambisjoner. Han vil bli en topp artist igjen, han vil bevise overfor seg selv at han kan skrive låter som virkelig har dybde og som vil bety noe.

– Vil verden huske meg som musiker? sier en bekymret Elton John i et intervju med bladet Uncut. Ja, Elton, det tror jeg. Det er faktisk noen av oss her ute blant popfansen som lytter til musikken fremfor å prioritere tabloidrapporter om ditt og andre kjendisers privatliv som det viktigste.

Topplåter? Kanskje ikke som singler i samme stil som Candle In The Wind eller Nikita. Men American Triangle ("It's a cold, cold wind" – nydelig refreng) og Original Sin er oppe der blant Elton Johns beste og mest gjennomførte øyeblikk. Dette er kanskje albumet for deg som alltid har respektert Elton John, selv når det var uhipt (som om det fortsatt ikke er det!). Ikke banebrytende, ikke superfengende, ikke noe annet enn bunnsolid pophåndverk fra en av sjangerens mest utholdende menn.