The Incredible String Band
In Gowan Ring
Simon Finn

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Furthur

'...very soon we'll all be free again, free to roam the earth amongst the flower and the trees...

Nick Castros andre soloskive er en fager ferd tilbake til den sommeren en gang på 60-tallet, da vi tilbragte fredfulle dager i engelske småbyer omgitt av grønne enger, kledd i glorete skjorte og tweedjakke, med en eksotisk sigarett i munnviken og alpelue på hodet. La meg forklare:

Castro har sikkert hørt om briter som Donovan, Nick Drake, John Renbourn og Syd Barrett. Selv er han fra Hollywood, og legger man godviljen til kan man tenke seg nettopp den britiske folk-tradisjonen møter Californias langhårete og frisinnede solskinnsbarn. I tillegg til denne tråden kan man også nøste seg frem til arabiske og franske inspirasjoner. Den omflakkende tilværelsen, sammen med relativt åpne sinnsstemninger, gjør at Further From Grace helt sikkert vil falle i god jord hos frifolkerne. Her er riktignok ikke mye bjellerasling og snåle lydopptak, Castro er en anstendig, tilbakelent type som hovedsaklig holder seg til myke, innsmigrende viser - en "thc trubadur" av vår tid. Det ryddes plass til morsomheter som mijwiz (arabisk treblåser), lap dulcimer og dumbek (tromme fra midt-østen) og ikke minst mye fint fløytespill, fremført av en gjeng som for anledningen kaller seg The Poison Tree (som inkluderer blant andre nydelige Josephine Foster og medlemmer fra Espers). Nick Castro legger ikke opp til konfrontasjon med sin musikk, i hovedsak dreier dette seg om harmonisk, melodisk og bedagelig visefolk med tekster om jorden, evigheten, månen og stjernene - litt new age filosofi med islett av bonderomantikk.

Det er lett å se for seg Nick Castro med beina i kors og gitaren i fanget mens han trollbinder et salig publikum av nyhippies og folksters. Musikk av menn med hestehale og skjegg, laget for kvinner med batikkskjerf og midtskill, tenker du kanskje, og ja, jeg skal ikke hevde at Castro er den tøffeste gutten i gjengen og på langt nær så erten som for eksempel Devendra Banhart & hans pranksters. Castro synger på en rund og dempet måte, om enn noe pregløs, den halvsøvnige drømmestemmen er innbydende, i stil med musikken.

Vi fraktes først ut på middelaldermarked i Scarborough (Sun Song), før trollfløyten lokker oss vemodsstemt videre langs de pastorale stier, på vei mot frihet og glede (To This Earth og Unborn Child). Huskende langsomt & duvende vennlig leies vi inn i dette eventyrlandet til Castro, og det er ingen grunn til gjøre særlig motstand. Spesielt godt lykkes han på vei til sympatiske Guilford, med den varme lengten etter livet på landet der "lovers rode by horse and carriage, like days of old, when a rose bore no thorn..."Her lukter det honning og blomstereng lang vei!

"Travel east, your heart follows free..." synges det et annet sted på Guilford, og med Music For Mijwiz kastes vi brått ut av den keltiske kosestemningen og rett inn i bazarhallene et sted i midt-østen. Blant slangetemmere, skurker og magedansere føres vi rundt og rundt i en raga, inntil vi like raskt som vi ankom dyttes ut igjen. Åtte minutter mektige Deep Deep Sea er en instrumental med cello, slagverk, akustisk gitar og en blåser, som Rob Mazurek lede an en ny versjon av Nick Drakes Three Hours. På chanson-aktige Won't You Sing to Me legger Castro seg ganske nær Drakes elegante britiske intonasjon, mens han på Waltz For a Little Bird legger vokalen til side og virkelig svinger seg rundt cafébordene på Montmartre. Further From Grace avrundes med nynnende Walk Like a Whisper, som også kunne passet inn på Archer Prewitts Wilderness (2005). Further From Grace er en plate med klassisk balladeri antrukket med mange ulike gevanter, men aldri keiserens nye klær.

For 'nte gang vil jeg trekke frem plateselskapet Strange Attractors Audio House fra Portland. Som alltid når de står som utgiver er både innhold og innpakning av ypperste klasse. En delikat feinschmecker-label som er musikalsk variert og kvalitetsmessig trofast.