cover

Wonder Waltz

Susumu Yokota

CD (2006) - Lo Recordings / Dotshop.se

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Minimalisme / Ambient / Krautrock / World beat / Techno

Spor:
1000 Wing Beats Per Second
My Energy
Capital of Daisy
Siva Dance
Pegasus 150
Don't Go Sleep
Merrygoround
Robed Heart
Strma a Uzka
Eternity Is the Beginning of the End
L' Etranger
Rainbow Dus
Your Shining Darkness
Holy Ground

Referanser:
Brian Eno
Cluster
KMFDM
The Orb

Vis flere data

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)


Et geni på villspor

En mishmash av punktuert rytmelek og østlig korsang.

Japaneseren Susumu Yakota har gitt ut et vell av skiver under ulike alias og innenfor de fleste elektroniske genre. Han trådte frem på 1990-tallet som en mangesidig produsent. Musikken hans har vekslet mellom techno, house, electro og trance under alter egoer som Ringo, Prism eller Sonicstuff. Under eget navn har det ofte handlet om mer ambiente og stemningsfulle lydstykker.

Internasjonal anerkjenelse vant han da den britiske kred-elektronika labelen Leaf begynte å utgi musikken hans i 1998. Skiver som Magic Thread, Sakura og Grinning Cat ses gjerne som klassikere, og er vel verdt investeringen. Personlig liker jeg også The Boy and The Tree veldig godt.

Nøkkelen til musikken hans her er en blanding av akustiske elementer inn i et atmosfærisk elektronisk lydlanskap. Den japanske produsenten benytter seg av en rekke odde og rare former for perkusjon. Det være seg gonger, bjeller eller annet dingeldangel. Musikken bærer i seg både elementer fra tidlige krautrock artister som Cluster og Brian Enos lydminimalisme. Samtidig er det betydelige elementer av gamle pastorale musikktradisjoner og østlig inspirasjon. Hans seneste studioalbum Wonder Waltz henter inspirasjon og trekk fra en rekke ulike genre uten riktig å fokusere på noen av dem. Kanskje blir platen for schizofren?

Ofte benytter han ubehandlede samples. Av den grunn har han tidvis blitt beskyldt for kun å ta oss med på en reise i sin egen favorittmusikk. Gjør det egentlig så mye så lenge han har så god smak? Jeg kjenner ihvertfall ikke en brøkdel av originalkildene. Men skjønner argumentet.

Blant det han liker er tribal perkusjon, eteriske kvinnelige stemmer, storslått vestlig klassisk musikk og minimalistisk samtidsmusikk.

Nytt er dessuten at han benytter seg av en rekke vokalister. Caroline Ross fra Rothko er tilbake etter tidligere vellykkede samarbeid. Iva Bittová (kjent fra sin vokal for Bang on a Can), Hahimi Karie og den franske DJen Alex From Tokyo.

Men Wonder Waltz introduserer også en større vektlegning av loops og moderne rytmiske hiphop-beats. Som her i like stor grad er cofeeshop worldbeat, noe som desverre ikke er et gode for mine ører.

Hans mishmash av det være seg vocoder, punktuert rytmelek og østlig korsang eller eterisk drømmelik intonasjon med triphop-beats føles tidvis mest rotete og ufokusert. Referansene til KMFDM og The Orb med flere føles også noe daterte i dag, fordi han ikke klarer å tilføre ny potens og kraft til dette. Ikke alltid er vokalistene heller like overbevisende i sine fraseringer denne gangen. Dette til tross for at den tilsynelatende komplekse musikken mange ganger fortoner seg ganske enkel ved nærmere studier.

Forhåpentligvis har han tatt veien ut av dette blindsporet når han kommer tilbake med nytt materiale. Helt ueffen er riktig nok ikke denne skiva, men i min samling blir den nok sjelden trukket frem når han har levert så vesentlige verker tidligere.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Umek - Neuro

(Tehnika)

Grovkalibret technoskyts fra Slovenia - østblokken slår tilbake.

Flere:

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
The Boy Least Likely To - The Law of the Playground