Weezer (The Green Album) - Weezer (2001)
Maladroit - Weezer (2002)
Raditude - Weezer (2009)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Den røde skuffelsen

YouTube redder Weezer fra slaktebenken.

Weezer debuterte med et selvtitulert album, også kjent som The Blue Album (1994) på grunn av coveret som viser et ungt og nerdete firemannsband foran en blå bakgrunn. Debuten ble en klassiker, og selger fortsatt den dag i dag. Syv år etter gjentok de designet, denne gangen med grønn bakgrunn. The Green Album (2001) nådde ut i verden med provoserende Hash Pipe og lettsvevende Island in the Sun. Nå, syv år etter den grønne suksessen, kommer naturligvis The Red Album.

Forventningene til bandets tredje selvtitulerte album må være stratosfærisk høye. Forløperen Make Believe (2005) var nemlig en stor kommersiell suksess, frontet av oppmerksomhetsfangeren og førstesingelen Beverly Hills. Musikkvideoen var tross alt filmet på Hugh Hefners Playboy Mansion. En ny tilsvarende spydspiss finner vi i singelen Pork and Beans, med en tilhørende video dedisert til Verdensvevens originaler og nettfenomener som YouTube. Rett og slett genialt, og man kan diskutere om videoen er blant de beste som noensinne er laget. I skrivende stund er klippet sett 11 millioner ganger på nettopp YouTube, mer PR kunne ikke Weezer ønsket seg.

Kvartetten fra Los Angeles, California har et aldeles ettertrykkelig utgangspunkt. Men etter et tosifret antall gjennomlyttinger av The Red Albums 11 spor (inkludert bonuslåten), er Pork and Beans fremdeles den beste sangen. Med sitt oppløftende refreng, smårebelske lyrikk og Weezers erketypiske "jeg er en taper"-tema danker singelen ut det meste på. Sangen ble visstnok skrevet av frontmann Rivers Cuomos respons til plateselskapets krav om litt mer kommersiell materiale på Weezers sjette studioalbum. Ta en titt på andreverset:

Everyone likes to dance
To a happy song
With a catchy chorus and beat
So they can sing along
Timbaland knows the way
To reach the top of the charts
Maybe if I work with him
I can perfect the art

Ironisk nok så redder Pork and Beans hele The Red Album fra å være noe som kun fansen setter pris på. Men heldigvis finnes det også noen lyspunkter her og der. The Greatest Man That Ever Lived (Variations on a Shaker Hymn) er tilnærmet seks minutter lang, og pakket inn i et eller mer presist flere formater man vanligvis ikke knytter Weezer til. Hovedtemaet snor seg som en rød tråd gjennom hele komposisjonen, men underveis dukker det opp ulike musikkstiler. Det er litt piano, politisirener, Sørstats-rap, falsettvokaler, kor, og korpstrommer. Men har vi ikke hørt dette før i nyere tid? Både Green Days Jesus of Suburbia og My Chemical Romances The Black Parade er bygd helt eller delvis opp på denne måten, altså med flere sanger i en sang. Selv om Weezers utgave er godt gjennomført blekner den i forhold til de overnevnte konkurrentene. Men kreditt skal Weezer få for å gå nye veier.

For akkurat det med å utvikle seg og trå på ukjente marker er gjennomgående på bandets nyeste verk. I likhet med debutalbumet bidrar også andre bandmedlemmer enn Cuomo med låtskriving og vokal, og naturligvis blir resultatet sprikende. Men til forskjell fra debutalbumet, er ikke The Red Album i nærheten av å være amerikanernes neste klassiker. Nå som Weezer ikke lenger er unge nykommere som synger om lav selvtillit, sjenanse og tragedier på en humoristisk måte i samtiden, ser de heller tilbake og synger om det samme, men kanskje mer reflektert og enda mer nostalgisk. Åpningslåten Troublemaker og Heart Songs er to gode eksempler, og for så vidt også to av de bedre låtene på albumet.

And when
It's party time
Like 1999
I party by myself
Because I'm such
A special guy

(Troublemaker)

Back in 1991
I wasn't havin' any fun
'Till my roommate said
"Come on and put
a brand new record on"

(Heart Songs)

The Red Album er et Weezer som gjør noe nytt, og etter fem studioalbum i relativt stødig Weezer-stil så forstår man at bandet vil prøve andre ting enn å skrive låtene sine med de samme grepene, "vers-prerefreng-refreng-vers igjen"-strukturen, og med to el-gitarer, bass og trommer. Men gjennomførelsen når ikke helt opp, og The Red Album føyer seg ikke i rekkene av knallgode "fargealbum". Den dagen vi blir lei av å høre Pork and Beans på repeat må vi pent sitte og vente på neste farge i rekken.

Kanskje The Yellow Album blir den neste klassikeren?