Mirages - Tim Hecker (2004)
Harmony in Ultraviolet - Tim Hecker (2006)
An Imaginary Country - Tim Hecker (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Canadisk leftfield

Hecker lager vakker ambient, og maner fram store, tunge lydlandskaper.

Fra Montreal kommer Tim Hecker, et nytt nord-amerikansk tilskudd på Frankfurt-baserte Mille Plateaux. Hecker har tidligere sluppet album under navnet Jetone som er et mer techno-basert prosjekt, og han har sluppet musikkstykker på selskaper som Tigerbeat6, Alien8 og Force Inc. I sitt eget navn slipper Tim Hecker ambient og kontemplerende musikk.

Presents Radio Amor er Hecker i et ambient format. Etter noen års erfaring med elektronisk musikk virker det som om Hecker delvis har funnet en egen plattform. Denne plata representerer forsåvidt ingen nyskapende tendens. Dette er mørk ambient musikk, mettet med samples og støy, utforskende i forhold til rytmer, og består av tykke, tykke lag med lyd. Hecker bringer også et element av melankoli inn i lydbildet, som gir skiva personlighet. Så langt følger han i Brian Enos tradisjon, spesielt Enos Ambient 4 On Land.

Heckers utforsker allikevel rytmene i en annen grad en Eno. Låtene Song of the Highwine Shrimper og I'm Transmitting Tonight er i stor grad bygget opp rundt samples av orgel eller pianotangenter, to og to tangenter om gangen, klippet sammen og lagt oppå hverandre i varierende tempo. Dette originale trekket er med på å skille Hecker fra hopen, og spesielt fra glitch/clicks&cuts familien på Mille Plateaux. I de dype ambiente partiene har Hecker også mer felles med Dan Abrams (Shuttle358) og Loscil, enn med sine europeiske kamerater. Kåre Dehlie Thorstad i Elektro Nova/Electro Nova har også vært/er inne på det lange, dronenende og ambiente, som Hecker forsøker å utforske. Selv om Thorstad er mer lineær, og på mange måter mer ekstrem, er Hecker inne på noe lignende. Selv om Heckers rette linjer brytes i tempo, og representerer et mer detaljert og mettet lydbilde, slekter disse to uttrykkene på hverandre. Man kan kanskje si at Hecker er mer inkluderende og lettere tilgjengelig, som amerikansk musikk ofte er, i forhold til deler av den venstreorienterte norsk/europeiske elektronikaen som gjerne vil kalles kunst, som er voldsomt kompromissløs, og praktisk talt støter uinnvidde lyttere fra seg.

Det ligger kanskje noe grunnleggende i kulturen her?

I tillegg til artistene nevnt overfor befinner Presents Radio Amor seg i et slags skjæringspunkt mellom My Bloody Valentine og Autechre, med sitt mettede lydbilde, sin flytende ambiens med hang til støy, og sin tilnærming til det melankolske og melodiøse. En flott plate.