Now That I Die
The Funeral

Funeral

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En storslått og atmosfærisk tristesse

Et velkomment bidrag til Norges lille doom metal-arena. Dette er like tungsindig og melankolsk som det er vakkert og ruvende massivt.

Funeral er kanskje Norges mest velrenommerte doom-band, i en smal musikkarena der det finnes få store norske navn å trekke frem. Etter bassisten Einar Fredriksens' tragiske dødsfall i 2003, har vi dessverre hørt lite nytt fra Funeral sin kant, men Anders Eek, selve grunnsteinen i bandet, har flere arenaer der han får utløp for sine musikalske impulser. Det er altså her Fallen kommer inn i bildet.

Selv om Anders Eek er en sentral person i både Funeral og Fallen, har ikke bandene så mye mer til felles enn at de tilhører den samme hovedsjangeren. Der Funeral til tider viser stor slektskap til My Dying Brides' majestetiske doom metal og på flere måter et er et band som det er lett å absorbere (i det minste enklere enn mye annet som denne subsjangeren omfavner), byr Fallen på langt mer ekstrem og tungtfordøyelig funeral doom.

Bakgrunnen for Fallens dannelse som sideprosjekt i 1996 er da også at Anders Eek selv ville ha et band der han kunne utfolde seg helt fritt og få brukt sine mer ekstreme ideer og ønsker som han mente ikke passet inn i det mer strømlinjeformede Funeral. Resultatet er en skive stappet med blytunge riff som holder seg til et enda tregere tempo enn hva som noen gang var tilfellet i Funeral, og gir deg en gjennomtrengende mørk og dyster lytteropplevelse hele veien, der både musikk og uttrykksmåte langt på vei kler albumtittelen fullt ut.

A Tragedy's Bitter End krever en god del av lytteren, ikke minst at man har tålmodigheten i behold. Som tidligere nevnt går dette langsomt, svært langsomt. Få overraskelser dukker opp, og når du har klart å oppta den mektige førstelåta, Gravdans, får du et godt forvarsel om hva du kommer til å få høre den neste snaue timen. Vokalen er jeg helt nødt til å nevne, for en så dyptgående, nedtrykkende og kraftig sakral røst er det slett ikke alle forunt å besitte. Kjetil Ottesen, som vokalisten heter, slår aldri over til ekstremvokal som kanskje flere vil vente seg, men holder seg til nydelig og dyp renvokal hele veien uten at dette noen gang letter på den sørgelige stemningen. Hvordan han i det hele tatt klarer å komme så lavt som han enkelte ganger gjør, er meg en gåte.

Tekstforfatteren av den deprimerende, men meget vakre lyrikken, er ingen annen enn den avdøde Einar Fredriksen og ble skrevet noen få år før hans bortgang. Coverarten er veldig klassisk, og rammer inn ordene hans på en smakfull og nydelig måte. Synthen og pianoet er flittig i bruk gjennom hele albumet, både som lydteppe og hovedinstrument, for å gi skiva et godt tilrettelagt harmonisk og atmosfærisk lydbilde. Men jeg kan ikke si at jeg alltid er like enig med Fallen i hvordan de bruker synthen, og til tider blir uttrykket litt for klamt og overdådig etter min smak.

Blant de mest massive og klare høydepunktene på denne skiva, utnevner jeg Gravdans, Weary And Wretched og Morphia som mine største favoritter. Man må være i det rette humøret før man setter seg ned for å lytte til denne tungsindige og ytterst dystre mursteinen av ei skive, men spesielt når det gjelder albumets lengste låt, Now That I Die, klarer jeg ikke å holde tålmodet helt i sjakk. Akkurat dette sporet heller over til å bli litt for langtekkelig og trettende, og varer da også i nesten 18 minutter.

Uansett er dette et godt, om ikke helt perfekt, bidrag til Norges lille doom-scene fullpakket med tung atmosfære og hjerteskjærende nedslående stemning så det holder. Anbefales til absolutt alle funeral doom-tilhengere.