cover

Understanding Wildlife

Shuttle358

CD (2002) - Mille Plateaux / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Ambient / Glitch / Minimalisme

Spor:
Plastination
I'm Not Afraid
Oil Click
Every Day I Worry
Rubber Clock
Rocks Are Nice
Models of My Life
My Backyard
Understanding Wildlife
Burma
I Like Being Here

Referanser:
Brian Eno
Oval
Pole
Keith Fullerton Whitman

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


The other sound of Frankfurt.

Intellektualisert og akademisk? Dan Abrams har funnet en gyllen middelvei som kommuniserer med lytteren.

Dan Abrams har tidligere sluppet albumet Stream under eget navn på Mille Plateaux. Som Shuttle358 har han tidligere kommet opp med utgivelser på New York-baserte 12K, der siste kom for omtrent to år siden. Understanding Wildlife er altså en slags debut på Mille Plateaux, der han opptrer som Shuttle358 på en ny plattform. Abrams er, eller har vært i nær fortid, student ved Los Angeles Art Centre College Of Design. Det faktum, og det intellektualiserte prosjektet til Mille Plateaux-gründer Achim Szepanski, skulle kanskje tilsi at Abrams musikk skulle være av den noe utilgjengelige og akademiske sorten. Det ekstraordinære ved denne utgivelsen er at den skiller seg kraftig ut fra den mer kyniske clicks&cuts-baserte "normen" som kjennetegner hans kamerater på Mille Plateaux, og mange andre artister som driver utviklingen av elektronisk musikk videre. Understanding Wildlife virker som et veldig personlig og humant dokument, spekket med varme, behagelige lyder, moderate beats, samplet vinylknitring og sparsomme feltopptak. Krydret med gjenkjennelige lyder som harpe, klokkespill og strenger kan man relatere seg til lydbildet uten å bli satt helt på siden og fremmedgjort. Det er en prestasjon tatt i betraktning den relativt sett kompliserte skapelsesprosessen. Detaljene kjennes ikke til, men Abrams tilhører en moderne minimalistisk tradisjon som går til kjernen og dekonstruerer tekno, trance og drum'n'bass.

Man kan kanskje anklage Abrams for å være opphengt i form, men Understanding Wildlife er såpass ydmyk, rundt og varm at den har potensiale til å bli en moderne klassiker i post-tekno/ambient-landskapet. Han har tidligere blitt sammenlignet med både Aphex Twin og Brian Eno gjennom Stream. Om ikke Understanding Wildlife ennå har oppnådd samme status, vil jeg tippe at den kan bli en referanseskive for neste generasjon lyttere og artister. Hvis den ikke drukner totalt i utgivelser som skriker så altfor høyt etter oppmerksomhet og konsumpsjon.

Mille Plateaux er et underbruk av moderselskapet Force Inc., og er basert i Frankfurt. Grunnleggeren av Force, Achim Szepanski, har tatt navnet til dette lille bruket fra en avhandling med samme navn ført i pennen av hans "favorittfilosofer" Felix Guattari og Gilles Deleuze. Szepanski har plukket en del termer og tilnærminger fra denne boken, og gjør et forsøk på og overføre disse til elektronisk musikk. Essensen i Guattaris/Deleuzes bok er en gjennomgående avsløring av politiske og sosiale maktstrukturer. Guattari/Deleuze hevder at ethvert kjent samfunn før eller senere automatisk utvikler nye maktstrukturer som i sin natur disiplinerer individenes frie vilje. De lanserer begrepet Rhizom, og gjennom innholdet i denne overbygningen skal individet kunne frigjøre seg selv fra tvang og institusjonalisering. En del av begrepet om Rhizom, dreier seg om en ikke-hierarkisk form for kapitalisme, som ifølge Guattari/Deleuze i praksis kan overføres på alt annet.

Szepanski tar dette på ordet, og i musikalsk kontekst sier Szepanski i sitt manifest som ledsager Mille Plateaux, at elektronisk musikk er et samarbeid mellom tre autoriteter; "musikeren", programmereren og selskapet bak programmet. Han problematiserer altså betingelsene for elektronisk musikk; jo mer brukervennlig software, jo mer tilslørt er det. Altså jo mer man bruker pre-programmerte lyder, jo mindre synlig er strukturen bak. For Szepanski er digital musikk å avsløre disse strukturene og standardene, og gjennom dette maksimere de enorme mulighetene som ligger åpne, for, som han sier, "instrumentene" representerer muligheter, og ikke ferdige resultater.

Det finnes et stort antall elektroniske artister på Mille Plateaux og de andre selskapene under Force, som Ritornell, Force Tracks, Position Chrome og Force Lab. Disse artistene bruker selskapene som en plattform for utveksling av kreativitet, og variasjonene i de musikalske uttrykkene er store. Det er med andre ingen musikalsk fiksering, konseptet ligger i åpen utveksling og bygging av et ikke-hierarkiske nettverk mellom musikere. Stikkord er dekonstruering av software, og bygging av ny, personlig programvare, som leder til nye uttrykk.

I dag finnes det ingen norske artister i dette nettverket. Men antall artister er stort og inkluderer SND, Alva Noto, DAT Politics, Andreas Tilliander, Swayzak, Oval, Taylor Deupree, Matmos, Fennesz, Håkan Lidbo, Pansonic, Vladislav Delay, Pole, Sutekh og Mikael Stavöstrand, blant mange andre.

Tilbake til Abrams: for min del er Plastination, Rubber Clock og Rocks Are Nice blant 2002s absolutt største lytteropplevelser.

Interesserte finner Understanding Wildlife og andre Mille Plateaux-utgivelser på Fete Spor i Pilestredet.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Atomic - Feet Music

(Jazzland Rec.)

Håker Flaten/Nilssen-Love imponerer og dominerer også denne gangen.

Flere:

Sufjan Stevens - Seven Swans
Simon Joyner - Out Into the Snow