Ass Cobra - Turboneger (1996)
Apocalypse Dudes - Turboneger (1998)
Scandinavian Leather - Turboneger (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Deathpunk starts here

Fra drabantbyene og inn til hovedstaden for å voldta øregangene på intetanende punkere, grungere og rockekids.

Da Hot Cars and Spent Contraceptives ble utgitt i 1992 var Turbonegro et norsk undergrunnsband tilhørende et nytt, ungt rockemiljø i hovedstadsområdet. Bandnavna varierte fra de litt underlige, som Astroburger og Kung Fu Girls, til de mer provoserende Anal Babes og Turbonegro (alternative stavemåter har vært TRBNGR og Turboneger). Medlemmene vanket rundt på steder som Rock All og Last Train, mens de mer enn gjerne deltok i flere av bandene samtidig. Turbonegro befant seg i den mer støyende delen av dette miljøet. Bandet besto av en gjeng fra Oslo-området med bakgrunn fra band som Daggers, Black & Decker og Akutt Innleggelse, og som hadde fått med seg tidligere Harald 'Harry Neger', vokalist i Hærverk og Siste Dagers Hellige i front.

Før langspilldebuten hadde de blant annet rukket et par singler på Sympathy For the Record Industry og en liten tur til USA. De hadde beveget seg fra et seigt uttrykk til tempopunk. Aggressiv hatrock med tekster om de mest utenkelige ting. Låttitler som Vaya Con Satan og Kiss The Knife sier sitt.

Hot Cars... er antagelig den musikalsk mest møkkete skiva Turbonegro har gitt ut. De høres ut som et amfetaminavhengig Stooges for 90-åra. Punk og metal har nok hatt like stor påvirkning på disse gutta, selv om punkens innstilling stort sett gjør seg gjeldene. Selv om det var et stykke frem til Apocalypse Dudes merker man at holdningene er på plass allerede her.

Fans av hi-fi rock vil kanskje synes dette er litt vel grumsete og amatørmessig. Under ligger likevel en klar stil og holdning til punkrock som man ikke kan overse, og denne platen er vel også det nærmeste disse gutta har kommet hardcore. Dette er ikke for de som synes Get It On er en litt frekk låt, men mer for de som vil kjenne deathpunkens fødsel og sanne vesen.

Albumet åpner med to minutter skitten porno. Akkurat det som skal til for å sette den riktige stemninga. Deretter raser Librium Love av gårde som om det ikke skulle vært noen morgendag. Vokalist Fossberg høres ut som om han er fanget i en jordbruksmaskin og skriker all sin vrede ut til omverden. Under råpunken ligger et mørke som kommer til å følge bandet i all tid. Dette kombinert med et sett ganske fengende rockelåter gjør bandet mer interessant enn et hvilket som helst bråkeband fra samme periode. Nå er det ikke akkurat snakk om poprefrenger her, men dystre melodier og riff som sniker seg inn i underlivet ditt.

Plata er akkurat variert nok til at det ikke blir kjedelig. Zonked Out (On Hashish) har et ganske utypisk Turbonegro-sound, takket være Geir Nilsens (kjent som Otto's Speedway Action Organ, ex-Popcorn Explotion og hovedrolleinnehaver i Halvveis Til Haugesund) fete orgel. Nadsat Comes Easy spruter testosteron og metallsplinter ved hjelp av sine massive gitarer. I'm In Love With The Destructive Girls er fengende automatgeværrock. I tillegg til det egenkomponerte kommer en utgave av Leather Nuns Prime Mover, her omdøpt til Prima Moffe.

Å sidestille Hot Cars and Spent Contraceptives med det beste dette bandet har gjort vil være feil. Den har verken magien eller låtene til Apocalypse Dudes. Likevel er den anbefalelsesverdig for de som er klar for et dypdykk i deathpunkens historie. For noen kan dette virke som overdose, for andre er det pervers nytelse.

Den utgaven som er tilgjengelig i butikkene i dag ligner på den internasjonale utgaven (opprinnelig kalt Helta Skelta) og inneholder noen flere låter. Blant disse finnes fengende punkrocklåter som Armed and Fairly Well Equipped med refrenget "you are my private Vietnam, another bad dream without end". Da får du også med det meget drøye sporet A Career In Indie Rock, som er ubehag fra ende til annen.