Happy Dagger
King Khan and his Shrines
The Almighty Defenders

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Paris, Jerusalem

Et kaos av referanser og sjangere, gjort på overraskende tiltalende vis.

Fransk kvalitetsrock. Det er vel så å si en selvmotsigelse i store trekk, uten at jeg skal skryte på meg inngående kjennskap til den franske undergrunnsscenen. Et par ganger har det dog skjedd - Noir Désir, Dimi Dero Inc og Crash Normal har alle levert fine ting innimellom, og Yussuf Jerusalem har på sin egen måte levert et fint og underfundig album med A Heart Full Of Sorrow. Sin egen måte i alle fall i fransk sammenheng, for det lånes mye utenfor grensene.

Den seige garagerocken av typen som Black Lips har vært fremste eksponent for de siste årene er det første som treffer oss. På mange måter fremstår de som de franske brødrene til våre egne Happy Dagger. Enkle og urokkelige riff holder en ellers særs ustødig sammensetning intakt, og er en av tingene som gjør at blåfargen skinner gjennom det gråsorte ytre.

På Multicolor er likhetene med den ekstremt døsige fremtoningen til The Strange Boys slående, men ikke mindre kledelig av den grunn. På The End Of Tomorrow er det plutselig som om Mark Lanegan har vært inspirasjon - om det hadde vært for ekstremt mange liter whiskey siden i alle fall. Referansekaoset, og ikke minst ville sjangerbyks, er imponerende nok noe av det som gjør Yussuf Jerusalem så tiltalende som det er.

A Heart Full Of Sorrow er faktisk et jævlig bra album, selv om det byr på mye av det man har hørt ekstremt mye på de siste fem årene. Kanskje det gjør det enda litt mer eksotisk at det er et fransk band som gjør dette, men akkurat det spiller jo egentlig ingen trille. Det er ikke ofte man hører på et album og tenker at det er mye på grunn av hvor sprikende det er at det er såpass bra. Det kan i alle fall hende at de fleste får et lite sjokk når de kommer til albumets avslutningskutt - Gilles De Rais. Om stuntet er bra eller ei har egentlig lite å si, men det kunne vel heller ikke bli en snill låt oppkalt etter en mann som gjennomførte hundrevis av barnedrap på 1400-tallet.

A Heart Full Of Sorrow høres egentlig ut som det burde vært et mystisk samarbeid mellom the usual suspects fra Nord-Amerika. Ekkoene av referansene er til tider overdøvende, men Yussuf Jerusalem har truffet blink med låtene. Da får det så være at man kan være unnskyldt for å tenke at dette er slik The Almighty Defenders kunne (og burde) høres ut.

Yussuf Jerusalem gjester Norge denne uken, og spiller gratis på Revolver onsdag 17. november og på Bastard Bar i Tromsø torsdag 18. november.

Diverse artister - Money Will Ruin Everything 2

(Rune Grammofon)