Satyricon
Cursed
Pantera

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Overbevisende svartpunk

Annerledes supergruppe hvor band som Turboneger, Amen, Emperor og Zyklon er representert.

Begrepet supergruppe begynner vel de fleste å ha god kjennskap til nå, men ryktet supergruppene har på seg er vel ikke verdens beste. Noen unntak er det, men det blir ikke nødvendigvis veldig gode skiver av den grunn. Med medlemmer fra band som Turboneger, Amen, Emperor, Zyklon og MindGrinder så er i hvert fall lista lagt for Scum.

At denne blandinga skal slå hardt ifra seg var det vel aldri noe tvil om, og det gjør de noe voldsomt også. Åpningslåta Protest Life, som også er førstesingel, er en solid pekepinn på hva som er å finne på Gospels for the Sick. Scum har denne særegne monotonien stort sett bare metallband kommer seg helskinnet unna med, men klarer samtidig å fyre av den ene catchy låta etter den andre. Selvmotsigelse? I teorien ja, men det fungerer som bare det jo. Tittellåta er et ypperlig eksempel på det. Hate the Sane er et annet høydepunkt i så måte, her minner de faktisk litt om Pantera!

Ikke nok med at selve bandet er sammensatt av diverse kjente fjes, men de har fått med seg et par gjester som nok også vil være kjent hos de aller fleste. Håvard Ellefsen, bedre kjent som Mortiis, hjelper til med vokal på Backstabbers Go to Heaven, gitarguru Knut "Euroboy" Schreiner bidrar på Throw Up on You, mens Nocturno Culto (Darkthrone) har lagt sin vokal på sistesporet, The Perfect Mistake. Av disse er det The Perfect Mistake som lykkes best, en låt som har et vanvittig kontant og fengende riff. Nocturno Culto ender opp med å være krydder på skiva, og dette er noe av det som generelt sett berger Gospels for the Sick fra å være en heller ensformig affære.

Throw Up On You innledes med et passe bredt bassriff signert Happy Tom, før det braker løs med nevnte Knut Schreiner - og det høres. Ikke for å være altfor logisk her, men i Schreiners partier er det faktisk ikke langt unna å høres ut som en ren Turboneger-låt. Og låta er knall, den!

Gospels for the Sick har rett og slett ingen utpregede svake ledd, selv om et par av låtene i perioder kan virke litt intetsigende. Men de gangene tendensene til dette sklir frem, så tar det ikke lange tiden før bandet får ting på gli igjen. Night of 1000 Deaths, til tross for en lovende intro, er et godt eksempel, hvor Truth Won't Be Sold setter ting på plass igjen.

Gospels for the Sick må derfor sies å være en svært vellykket punk/metall hybrid på flere måter. For det første har de på en svært overbevisende måte klart å blande svartmetallens typiske monotoni med punkens kontante og fengende rifføring. Ikke nok med det, jeg hadde fryktet en mye mer forutsigbart og til tider kjedelig skive enn dette, men Scum har tydeligvis skjønt at dette raskt kunne blitt et problem og systematisk unngått å gå i den fella.

For det andre så synes jeg de har klart å motbevise myten om at svartmetallfolk tar seg selv for høytidelig ved å bruke punkens kompromissløshet som et gjennomgående tema. Gospels for the Sick har blitt en skive som har hentet mye av det gode fra hver side, og det på en svært overbevisende måte.

Flying Lotus - Cosmogramma

(Warp)

Med Cosmogramma befester Flying Lotus sin posisjon som en av de mest kreative og lekne artistene i dag.