Jimi Hendrix

Forever Changes - Love (1967)
Four Sail - Love (1969)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Love!

Et bra sted å begynne hvis man ønsker å sette seg inn i Arthur Lee og hans Love.

60-talls gruppa Love kommer stadig høyere opp på listene når musikkritikere skal kåre sine favoritter. Det er ikke uten grunn. Love ble dannet i California i 1965, og før 1970 hadde gruppa gitt ut fire album som i dag blir betraktet som klassikere. Hovedmannen bak bandet var gitaristen og vokalisten Arthur Lee, som skrev brorparten av låtmaterialet til bandet.

Retro-selskapet Rhino har betimelig kommet med et samlealbum som gir en fin anledning til å sette seg nærmere inn i dette banebrytende bandet. De har tatt utgangspunkt i bandets fire første album. I tillegg har de tatt med to singler. Til sammen består The Best Of Love av 22 låter.

Kort tid etter dannelsen av bandet opparbeidet de seg et visst rykte som liveband. De fikk kontrakt med Elektra Records, som første rockeband for selskapet. Her produserte Jac Holzman og Mark Abramson deres første album, Love fra 1966. Det første albumet bærer preg av at britiske band hadde fått et gjennombrudd i Statene. Et energisk driv blandet med tilnærmet Byrds-sound preger debutalbumet. Hør bare på Can't Explain. De fikk en mindre hit med Burt Baharach/Hal David-låta My Little Red Book, en låt Manfred Mann spilte inn til Clive Donner-filmen What's New Pussycat? i 1965. Som mange andre på den tida spilte også Love inn låta Hey Joe. Allerede med låta Softly viser de psykedeliske sider som blir mer fremtredende på det neste albumet.

På albumet Da Capo (1967) ville Arthur Lee utvide lydbildet og utvidet med både keyboard og blåsere. Han fikk hjelp av Paul A. Rotchild som også produserte The Doors sine fem første album - også på Elektra. Noe av røffheten fra debuten er borte, men til gjengjeld er melodiene mer gjennomarbeidet og vi får herlige hallusinasjon ekspanderende låter som !Que Vida! Det låter som en blanding av Stones/Jefferson Airplane. Med She Comes in Colors beveger vi oss over i barokkpopen, og Seven & Seven Is foregriper 70-tallets heavyrock. Av åpenbare grunner er ikke det 19 minutter lange opuset Revelation - der vi kan ane progrockenes komme - tatt med på denne samlingen.

Til tross for liten kommersiell suksess fikk bandet gitt ut sitt magnum opus Forever Changes senere i 1967. Det har i ettertid blitt stående som det beste av Loves album, og halvparten er med på denne samleskiva. I større grad enn de to foregående albumene er det en større helhet som preger Forever Changes. Arrangementene har igjen blitt større. Denne gang er også strykere tatt med og sammen med blåserne har de overtatt mer av lydbildet fra de elektriske instrumentene. Samtidig har Arthur Lees tekster i større grad beveget seg over i det paranoide.

Etter Forever Changes sprakk Love. Arthur Lee klarte imidlertid å stable et nytt band på beina og i 1969 ga de ut albumet Four Sail. Fire av låtene er med på denne samlingen. Four Sail har aldri blitt regnet som essensielt i Love-sammenheng, og her har Love et atskillig tyngre uttrykk. Musikalsk har de forlatt den lettere psykedelian og beveget seg over i rythm & blues og gitarinspiret rock. Like tilgjengelig som den lettere psykedelian er det ikke, nei her er der tyngere krefter som trekker. Dermed med oppstår det tung psykedelia og skev humor som i en låt som Your Friend and Mine - Neil's Song.

Rhino har også funnet plass til singelen Laughing Stock og flipsiden Your Mind and We Belong Together, som trolig ble spilt inn på samme session som innspillingen av Forever Changes.

Arthur Lee fortsatte med Love med forskjellige besetninger utover på 70-tallet, men bandet fungerte mer som backingband for hans prosjekter. Han samarbeidet også med Jimi Hendrix i 1970. Dessverre er kun The Everlasting First utgitt fra den gigen. Lee fikk etter hvert også probemer med å kontrollere sitt inntak av illegale stoffer, men han fikk kontroll over problemet og i den senere tid har han begynt å turnere igjen. I mai i fjor besøkte han Oslo og holdt en glimrende konsert for de som var heldige å være til stede.

Mange samleplater er utgitt med Love. The Best of Love er absolutt et bra sted å begynne hvis man vil sette seg inn i dette bandet, og er også utstyrt med et informativt og morsomt hefte med mange artige bilder. Originalalbumene finnes for øvrig lett tilgjengelig til en overkommelig pris, Forever Changes sågar med bonusspor.