Dave Clarke
Darren Emerson
Dave Angel

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Dobbel partyplate fra allsidig DJ-legende

Den britiske dj-en Carl Cox har for lengst opparbeidet seg legendestatus, og på denne mikseplata forsøker han å opprettholde sitt gode navn og rykte.

Carl Cox har vært en ledende dj-figur helt siden tidlig acid house og rave. Allikevel har han hele tiden klart å fornye seg og følge med i svingene. Uansett om han spiller house, trance eller techno, har partyfaktoren alltid hatt høyeste prioritet, noe som har gitt ham tittelen "verdens beste DJ" flere ganger. På denne doble mikseplaten lukter det svett party lang vei, og genremessig er Cox fortsatt allsidig.

Det hele starter med tech-houseren Kickback fra Natural Born Grooves, og beveger seg over i vokalhousens Turn It Up av Angel Moraes. Ikke akkurat låter som kan sies å ha revolusjonert sine genre, men like fullt drivende clubhits for pumpende dansegulv. Derfra og ut går det på autopilot når det gjelder tempo, noe som enten skal krediteres Cox' gode flyt i miksingen, eller et lite variert plateutvalg. De fleste låtene ligger både i stil og hastighet i området mellom house og techno.

Det er hardt nok til at technofolket ikke skuffes, men samtidig menneskelig og hyggelig nok til at houserne henger med på festen. En liten fare kan være mangelen på variasjon og utfordring for lytteren. Det kan imidlertid også være en bonus, siden plata i sitt oppjagede partygir kjører ufortrødent på i beste hard-house ånd, med full gass fra begynnelse til slutt.

Del 2 er mer variert når det gjelder svingninger i både tempo og sjanger. Det er fortsatt fullt øs med hardt, pumpende og dansbart materiale, men stemningene varierer i større grad og gjør opplevelsen mer fargerik. House Soul med Valentino Kanzyani får æren av å åpne denne delen, med sin hyggelige perkusjon og smittende gode humør. Selv om Just Play med The Hacker i mine ører er noe slitsom, kommer man raskt inn på sporet igjen med X-press 2's Smoke Machine. Derfra bærer det innom hesblesende club-orientert techno, tribale rytmiske utskeielser, latinerinspirerte housegrooves og mørke acid-bobler. Artister som Cricco Castelli og Roger Sanchez spilles side om side med hardere produsenter som Adam Beyer og Carl Cox himself.

For spesielt interesserte kan det være interessant at Carl Cox selv bidrar med to spor: Dirty Bass og Want A Life, som begge er verdt å få med seg. Cox' nye plate med kun eget materiale skal visstnok også snart være like om hjørnet. Denne doble miksen er derfor velegnet til å kutte ventetiden med.

Global er et pumpende og utagerende hardkjør av en mikseplate, som passer best sent på kvelden når slitne folk på dansegulvet trenger et ekstra spark bak.