Hip Young Things
Ring

Look What You Made Us Do - Stereo 21 (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Skranglo-fil pop

Det finnes en kjeller i hvert eneste hus. Stereo 21 viser frem sin hule på egenutgitt debut.

Bak navnet Stereo 21 skjuler det seg en trio bestående av herrene Richard Myklebust, Runar Haugland Olsen og Andreas Larssen. Det er også omtrent det eneste det går an å finne av informasjon på deres selvtitulerte og egenutgitte debutskive. Det ser ut til at de er buddies med Filip Ring Andersen (Ring, Krank Diskoz), og for alt jeg vet er de også fra Kristiansand. Tilknytningen til Ring kan også overføres til den musikalske innflytelsen. Stereo 21 spiller småskranglete lo-fi pop, med vekt på psykedelisk skranglesjarm og en vennlig melodiøsitet.

Åpningssporene Slow Motion og Be My Mandarin er platens umiddelbare vinnere, og minner i likhet med de fleste låtene ganske sterkt om essensen av tyske Hip Young Things' akustiske Root 'n Varies EP (1993). Gjestevokalist Elizabeth Cederbergs deltakelse på Slow Motion løfter sjarmfaktoren noe over de andre sporene, der hun fargelegger Myklebusts søvnige stemme. På Year 2000 og One Night Stand kan vi høre ekko av hvordan St. Thomas holdt på for noen år siden, og her kommer bandets mer naive og barnslige sider frem (...heey-hey). I avdelingen for sweet charm har vi også Paranoid, der vokalharmoniene til Kings of Convenience kan høres i det ikke-så-fjerne. Halvpsykedeliske Alfred og voggevisa til slutt stadfester heller bandets røtter mer enn å så nye frø. Låtene på den korte platen er i hovedsak akustiske, men på Lullaby og So Called Life få vi en noe hardere gitarlyd. Litt dvask produksjon og ullen lyd gjør at det aldri letter helt av den grunn. Etter et kvarters stillhet dukker det også opp et skjult spor (hvem var det egentlig som synes det var et spennende stunt etter første gangen?). Den skeive instrumentalen forteller uansett noe om at Stereo 21 er kapable til å finne på mye morsomt i tiden fremover.

Band som Eric's Trip, Sebadoh/Sentridoh og Guided by Voices er sikkert mye spilt i kjellerlokalene til disse karene, og selv om det kan høres har de ingenting å skjemmes over, Stereo 21 har blitt en hyggelig debut. Det er sporer til såpass mye bra her at bandet arkiveres under filen "unge og lovende." Enn så lenge.

Noxagt - Turning It Down Since 2001

(Safe as Milk)

The Nor Wave slår over oss som en knyttneve langt inn i ryggmargen.