The Gerbils
Nina Nastasia

The Gutter and the Garden - Lovers (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En mørk himmel full av kjærlighet

En døsig ferd mot natt. Vakker og stemningsfull popmusikk fra Athens.

Ikke uventet holder Lovers til i sydlige himmelstrøk, nærmere bestemt Athens, Georgia. De har en behagelig varm og døsig aura over den stillferdige musikken sin, og skaper en stemning som passer godt til en rolig sensommerkveld i selskap med sirisser, et stille vann og en ellers sedat sinnstilstand.

"I believe in a quiet place, where mothers and daughters will lay by the water and out in the landscape..." hvisker Carolyn Beek fristende og forførersk innledningsvis. Hennes stemme kan minne litt om Hope Sandoval, Nina Nastasia, Lisa Germano eller Chan Marshall (Cat Power), noe som betyr innbydende sjelepleie og ømskinnet sårhet fordelt i jevne doser. Beek synger åpent og ærlig, særlig om desperate lengsler, planeter og droger (noe som kanskje forklarer hennes drømmende og tilbakelente stemme). Lovers deler noen av de samme egenskapene til Bright Eyes og Okkervil River der de øser av et poetiske overskudd til et svartmalet liv. Sammen med Brent Jones og en del gjester sørges det for variert instrumentering av den mer folkelige sorten (banjo, trekkspill, fiolin og glass...), kast inn en slide gitar, moog og trombone så har man det man trenger for å piske kremmusikk. Det har Lovers klart med Starlit Sunken Ship.

Det besnærende åpningssporet I Believe in Outer Space etablerer en tone som skal vise seg å holde platen ut. En selvutleverende, nærmest desperat og intens Beek hvisker smygende i vei, og backes varsomt av musikerne som aldri tar helt overhånd. Ingen tar på seg en klar sjefsrolle i orkesteret, der kombinasjonen av blåsere og strykere skaper en rikholdig stemning på hele platen og gir den godt med variasjon. Jeg savner som vanlig litt avlastning på vokalsiden, men den som faller for Beeks røst og de andre artistene som er nevnt her, har mye å se frem til.

Det er flust av stemningsfulle låter på Starlit Sunken Ship. På Ginger kan vi forsiktig løfte dansefoten takket være Elina Tukkanens hypnotiske fiolinspill, men hovedsakelig går tempoet i et bedagelig og avslappende tempo som egner seg mer for å nyte sittende eller liggende. Særdeles vellykket er People in Cars Don't Face Each Other, med en banjo som klimprer bak den flytende e-bowen til Andy LeMaster (Bright Eyes, Now It's Overhead), og som ligger inntil stemningene som Mazzy Star i sin tid skapte. Nydelig er også Winter Takes a Lover, der det er Brent Jones' trekkspill som hjelper Carolyn Beek inn i nattemørket. Der blir vi værende helt til Peppermint rolig runder det hele av etter drøye 40 minutter. Problemet med en slik plate som Starlit Sunken Ship er at den har ikke har så sterke eller minneverdige låter at vi som lyttere blir fullstendig bergtatt. Som mood enhancer fungerer den dog helt ypperlig, og med de solide tekstene er den også egnet å fordype seg i.

Star Lit Sunken Ship er skumringsmusikk for både lyse og mørke kvelder. Det kan fort bli en slik plate som man overser i platehyllen, men desto hyggeligere blir det å oppdage den igjen.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen