Of Ruine or Some Blazing Starre - Current 93 (1994)
Soft Black Stars - Current 93 (1998)
Aleph at Hallucinatory Mountain - Current 93 (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Bleak House

Christ is risen: You may creep to the Cross too late, But it's much too late to welcome The Inmost Light...

For de som synes mange av samtidens folk-trubadurer blir i koseligste laget, som tenker at ny-hippiene er i overkant joviale og savner en dose god, gammeldags nihilisme og gotiske mareritt: Anbefalingen går herved til The Inmost Light.

Dannet tidlig på 80-tallet, Current 93 er blant vår tids mest oversette, men også mest innflytelsesrike band. I de siste årene gjelder dette særlig innen neo-folken. Six Organs' Ben Chasny blir for eksempel takket i omslaget her. Deres kultstatus er ikke merkelig. Currents miks av ny-folk, goth og post-industriell avantgarde er noe helt for seg selv, begrepet "apokalyptiske folk" er særs passende.

På denne trilogien samler David Tibet og hans kumpaner opptak fra årene 1995-96: Langspilleren All the Pretty Little Horses og EPene Where the Long Shadows Fall og The Stars are Marching Home. Her i remastret utgave skinner de klarere enn noensinne, uten å miste den gjennomgående nerven som preger alle tre platene. 1600-talls kormusikk møter britiske folketoner, uskyldige barnekor møter strenge bibelske sitater, vuggeviser møter svartedauden.

Det er mulig å gå seg i vill i tekstene her. Hver linje er skrevet med blod og hører til i en større sammenheng, dominert av Tibets interesse for filosofi, malerkunst og litteratur. Noen av deltakerne: Grøsserforfatter Thomas Ligotti, kastratsangeren Alessandro Moreschi, filosof og forfatter Edmund Burke. For å si det enkelt; her er det lite "boy meets girl" romantikk:

Who will deliver me from this body of death nihil nihil nihil

Det er et knugende alvor som henger over David Tibet, som fremstår som en blanding av dommedagsprest og The Wicker Man, skjelvende, intenst hveser han med en hul røst som kunne tilhørt en Dickens-karakter. Musikken gjenspeiler denne gjennomgående creepy holdningen. Dette er skummel musikk. Men også betagende. Det gjelder særlig albumet All the Pretty Little Horses, som er noe av det mest tilgjengelige som er servert fra denne kretsen.

Med seg har Tibet folk som blant andre Nick Cave, Shirley Collins, altmuligmann Steven Stapleton (Nurse With Wound) og fiolinist Joolie Wood (Nick Castro). Instrumenteringen er en blanding av akustisk (tolvstrengs gitar, strykere, fløyter, bjeller) og elektronisk (manipulerte tapes, samples), og melodiene er både iørefallende og gjenkjennelige. Dette er ikke nødvendigvis "vanskelige" toner. Tittelsporet All the Pretty Little Horses med Nick Cave og John Balance fra Coil på vokal, mens Tibet kryper som en annen Gollum i bakgrunnen, er bare ett av flere høydepunkt på en plate som holder oss i et hardt strupetak fra første barnegråt til siste spiker er slått ned i kisten.

De to EPene er mer enten/eller. De omfattende stykkene, hver på cirka 20 minutter, er av hypnotisk karakter. Den monotone, gjentakende bruken av samples vil enten virke fullstendig overmannende, eller få en del lyttere til å falle av etter kort tid. Where the Long Shadows Fall er en symbolladet messe med kastratsangeren Moreschi i gjentakende loops. The Stars are Marching Sadly Home er et vokalsamarbeid mellom folklegenden Shirley Collins, Tibet og Andria Degens, der suggererende droner og ambient folkmystikk danner et altoppslukende hele.

The Inmost Light brenner med en inderlig sterk flamme.