Roxy Music
Gang of Four

Read & Burn - Wire (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kunstpop

Ikke like ukonvenjonelt som i glansdagene, men jakten på den perfekte poplåten fortsetter.

Wire ble dannet i 1976, midt i punkens gullalder. Gruppen forble likevel en outsider i punkscenen. Med utgangspunkt i det engelske kunstskolemiljøet, som lenge hadde vært et kreativt arnested for musikk, hadde Wire allerede begynt å stake ut veien for det som skulle bli postpunk. I motsetning til punkens ærlige og enkle budskap, søkte Wire mot objektiv distanse og ikke-linearitet.

Debutskiven Pink Flag, som ble spilt inn ett snaut år etter at bandet kom sammen, er i så måte en ukonvensjonell plate med 21 låter som varer gjennomsnittlig halvannet minutt, og en struktur og konseptualisme som minner lite om band som The Clash eller The Sex Pistols. Energien fra punken stod imidlertid Wire aldri tilbake for, og lydbildet på 70-tallet var både brutalt og metallisk.

Kombinert med dette forsøke Wire, som så mange andre postpunk-band, å finne formelen på den perfekte poplåten. På hvert av de tre klassiske albumene kan man finne minst ett forsøk. På Pink Flag trer mestersykket Mannequin frem som et elegant stykke pop-punk. Chairs Missing inneholder Wires størst nesten-hit, Outdoor Miner, mens 154 byr på mektige Map Ref.

Red Barked Tree, gruppens ellevte studioalbum, følger opp Wires popambisjoner. Som helhetlig produkt, om enn ikke i like sofistikerte former, legger albumet seg tett opp til A Bell Is A Cup Until It Is Struck, Wires klassiske popalbum fra 1988. På låter som Please Take, Now Was og ikke minst albumets høydepunkt, Bad Worn Thing, kan man kjenne igjen den klassiske hamrende bassen og de lett flørtende rytmene som har kjennetegnet Wires poplåter.

Innledningsvis er Red Barked Tree et nesten reinspikket popalbum, i tradisjon med band som Prefab Sprout og ABC. Ikke før Two Minutes, albumets fjerde spor, slippes det energiske, hardtslående og nesten industrielle løs. Two Minutes er eksempelvis en drivende punklåt, med klare referanser til The Fall og eksentrikeren Mark E. Smith.

Også Moreover og A Flat Tent er punka låter, spekket med energi. På punklåtene er imidlertid det eksentriske som Wire var leverandør av på 70-tallet borte. Låtene i seg selv er greie som punk- eller rockelåter, men mangler Wires varemerke, nemlig det totalt uventede. Fristende er det derfor å konkludere med at Wire har laget ett glimrende popalbum, med to-tre høyst gjennomsnittlige punklåter. Vakrere, varmere og mer melodisk pop vet jeg nemlig ikke om mange som lager bedre enn Wire.