Kristofer Åström & Hidden Truck
Dungen

OK Boys - Existensminimum (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Soloartist med mange spilledyktige venner

Moneybrothers trommis overrasker stort på sitt debutalbum, som er mye mer enn en standard pop-soloplate.

Se for deg at et av medlemmene i et av Sveriges beste og mest populære unge popband går solo. La det for sikkerhets skyld være trommisen i bandet, siden trommiser som regel har minst å bidra med på låtskriversiden. Forestill deg at plata får et rødt, ganske fint cover med sølvskrift og tilsynelatende photoshop-behandlede bilder av den ferske soloartisten. Legg til at man blant låttitlene finner Cina (navnet på kjæresten), Love Trak og One Day I Shall Die. Hvordan tror du denne plata låter?

Nettopp. Du forventer suppete, kjedelig intimpop, som vi for eksempel fikk da Millencolins frontfigur Nikola Sarcevic gikk solo for noen år siden. Du får, hvis trommisen er Existensminimum fra Moneybrother, noe helt annet. På Last Night My Head Tried to Explode and I Wrote Everything Down får du rock, prog, litt jazz og elektronika - riktignok i tillegg til pop. Plata framstår slett ikke som en soloplate - men så går også mesteparten av den sparsommelige mengden tekst i coveret med til å navngi musikerne som har bidratt.

Platas snublelange tittel er veldig treffende i det at det kan virke som hr. Minimum har prøvd å få med absolutt all musikken han har inni hodet på denne plata. Det er til dels enorme forskjeller på låtene når det gjelder stil, og det blir derfor vanskelig å sammenligne plata som helhet med andre artister. Noe som allikevel går igjen i de fleste låtene er en forkjærlighet for variert og spennende orkestrering og vokalbruk, ikke ulikt Sufjan Stevens' Illinois-plate. Last Night gjestes bl.a. av tverrfløyte, klokkespill, ulike orgler/keyboards, blåsere, bestefarklokke og – min favoritt – Gotlands Balalajkaorkester(!).

Platas desiderte høydepunkt er Take Me to Your Leader. At dette er et fem minutter langt instrumentalspor sier et og annet om Existensminimums overraskende evner som låtskriver/arrangør. Låta begynner med litt rolig gitarlek i 6/8-takt, og øker gradvis i både tempo, intensitet og antall instrumenter inntil den rocker av gårde i drivende Jaga Jazzist-stil. Dette er ei perle, som fort kan bli husket når årets beste låter skal listes opp.

Når det gjelder låtene med de urovekkende titlene jeg listet opp over: Love Trak er et instrumentalspor med hovedsakelig knitrelyder, bestefarklokke og et strengeinstrument. One Day I Shall Die er en vanvittig drivende lettrocker på høyde og i stil med det beste Moneybrother har gitt ut, og begynner med apehyl. Og selv Cina, et av platas mest rolige og poppete spor, er langt mer spennende enn hva man kunne forvente.

Selv om Existensminimum skal ha ros for å bruke innovativ instrumentering og spennende produksjonsknep, er det noe umiskjennelig svensk over plata. Det smaker litt bob hund her, Moneybrother der, Kristofer Åström et annet sted. Dette merkes spesielt på melodiføring og ikke minst syngestilen. Kombinasjonen av engelskuttalen og den velkjente "syng med den stemmen du har"-stilen levner til tider svært liten tvil om at mannen er fødd opp på sild og falukorv. Dette gjør imidlertid ikke så mye – i hvert fall ikke for en som er fan av blågul musikk.

Som album spriker plata litt i meste laget. Det er en plate med store ambisjoner og mange gode låter, men det kan bli litt mye av det gode av og til. Produsert av blant andre Jari Haapalainen, kjent fra Moneybrother, Eldkvarn (han får mye av æren for deres comeback), The (International) Noise Conspiracy m.fl. Gode produksjonsknep er tatt i bruk for å binde låtene sammen, men det er for stor stilmessig forskjell fra låt til låt til at det funker helt, og det varierer veldig hvor sterkt låtene står alene.

Jeg må innrømme at jeg har en god porsjon respekt for Existensminimum for denne plata. Selv om det slett ikke er et perfekt album, er det en bragd som førsteplate, og har flust av spennende øyeblikk. Tilhengere av svensk musikk de siste ti årene vil finne mye å like på Last Night..., og mange vil nok bli svært overrasket over dette albumet, som rett og slett tok meg på senga.