Jewel
The Bangles
Sheryl Crow

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Unge piker med store ambisjoner

M2M som visjon er en suksesshistorie vi ikke ser for mye av her på berget.

De to Lørenskog-jentene Marit Larsen og Marion Ravn (eller Raven som hun kaller seg internasjonalt) er ikke uten grunn medieyndlinger og manges stolthet her hjemme. De har sin unge alder til tross allerede oppnådd en del unike bragder innenfor popbransjen, og flere vil det bli med oppfølgeren til Shades Of Purple (2000), nemlig The Big Room som er ute i disse dager.

Jeg er også stolt over disse jentene, og synes de fleste ankepunkt som er brukt mot dem på kritikerplass rett og slett er malplassert. Selvsagt skal vi være "kritiske" til M2Ms veivalg, men let's face it: De er signet til et amerikansk plateselskap, de liker tydeligvis USA, og hva er da galt med at det lyder radiovennlig og strømlinjeformet? Noe annet ville vært kommersielt selvmord og garantert ikke ført dem lenger enn til kontrakt med norske Grappa...

Etter fem-seks runder i CD-spilleren gir ikke The Big Room heller meg den store ståpelsen, men det er på mange vis en hyggelig utgivelse, og som garantert treffer målgruppen av unge piker spesielt og unge menn i alle aldre (generelt) som fløte og sukker på nyplukkede jordbær.

CDen inneholder blant annet som bonus musikkvideoen til førstesingele Everything. Med rådyre popstjernebriller, en makeup og styling av amerikansk førsteklasse og en lekker bil racer duoen gjennom et herlig westernlandskap. Mer USA får du ikke på video, og det er skikkelig moro å se og ikke minst høre hvor entusiastiske de to er over å få realisert sin drøm. Og låten er da også et fyrverkeri av en popsang, den blir bare bedre og bedre for hver gang, selv om den faktisk er umiddelbar catchy. Små fiffige produksjondetaljer og grundig vokaljobb er med på å løfte denne til de store høyder.

Tekstmessig er det selvsagt selvfølgeligheter og banaliterer for oss litt mer kyniske vandrere på denne jord, men jeg er ikke mer desillusjonert enn at jeg godtar noen ungpikers vakre ord om Den Store Kjærligheten. Når man har en slik integritet som disse to gir inntrykk av, og i tillegg ser så bra ut, er jeg sikker på at de vil takle de fleste popstjerneklisjeene med den rette dose av norsk bondevett - som vi gjerne vil tilegne dem, hva?

Som så mange album for tiden er faktisk hele "pakken" litt for mye å innta på en gang. Vel fremme ved spor syv, Miss Popular, føler i alle fall jeg at her er vi på popveier jeg har hørt mye av allerede, både på albumet og andre steder.

Men, som sagt, jeg ser ikke det helt store minuset. Her er to spreke ungpiker med visjoner som står godt til forhold til realiseringen, og som ganske sikkert vil lage musikk i fremtiden som vil ha varig verdi.

De synger jo alldeles nydelig begge to, forresten, la oss ikke glemme akkurat det viktige punktet. De har en meget god forståelse for harmonier og innlevelsen kommer automatisk fordi de har sine egne låter å fremføre, og ikke en eller annen låtskrivers...

Hva som skal bli de neste singlene er ikke vanskelig å gjette, om man da ikke vet det. Det er tre bonusspor på CDen, som alle er remikser av tre sanger som er på CDen, henholdsvis nevnte Everything, dernest What You Do About Me og Don't.

What You Do About Me er i likhet med Everything skrevet av de to norske jentene i samarbeid med produsentene Jimmy Bralower og Petter Zizzo. Det er ingen tvil om at disse herrene bringer mer dynamikk og erfaring til låtskrivingen, uten at jeg ser noe negativt i det. Jeg er også ganske sikker på at Marit og Marion verdsetter å få "input" fra mer erfarne musikere, både med hensyn til akkordstrukturer, arrangement og produksjon. For flere av deres egne låter - som faktisk er åtte av elleve totalt på CDene - er noe mer flate rent harmonisk og visepregede. Ikke så rart at de er blitt kalt Jewels lillesøstre der borte, for øvrig et meget bra kompliment.