Lisa Ekdahl
Kari Bremnes
Kaia Huuse

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Flott og intimt på norsk

Janes debutplate berører noe essensielt, og gir mye til den som har tid

Plateselskapet Universal prøver å la Herbjørg Kråkviks norskspråklige salgssuksess bane vei for sitt nye unge håp Jane i den medfølgende pressemeldingen. Suzanne Vegas særegne artisteri skal endog legges til som gyldig referanse for innholdet på "Hun har gått". La meg gjøre det klart med en gang: Kråkvik når ikke denne tilsynelatende vevre debutanten til knærne i genuinitet og formidlingsevne.

Selv om nevnte plateselskap har skutt en liten artistisk gullfugl ved å signere denne unge damen, ser det altså ikke ut til at de helt har forstått hva de har gjort eller hvem de har med å gjøre. Jeg vil snarere strekke referansene i retning av Ingeborg Magerøy (Dronning Mauds Land) og hennes kraftfulle hverdagslighet i ord og melodi. I en videre sammenlikning vil jeg dog tilføye at Magerøys stemmekvalitet nok ikke er like søtladen, umiddelbar og dermed kanskje, bare kanskje, like lettforbrukelig som Janes, men jeg syns så absolutt at Jane fortjener en ærlig sjanse til å etablere nettopp sin stemme for dette er så absolutt bra. Jeg sitter derfor med et godt håp om at det om ikke alt for lenge dukker opp mer materiale som kan øke trivselen jeg finner i musikken fra denne jenta.

Denne 22-årige ungmøen fra Skien skriver tekstene sine på norsk, og dertil i en personlig, til dels intim stil som gjør henne svært sårbar i forhold til giftige skribentpenner i vårt ofte morsmålsfiendtlige kritikerkorps. Nå skal jeg ikke falle mine pennefrender uberettiget i ryggen; man minnes da vel skrekkeksempelet Kaia Huse. Men, jeg må innrømme at jeg er over gjennomsnitt svak for gode kvinnerøster som tilbyr gode, varme ord i et romantisk scenario – jeg snakker her om den typen vakre og lidenskaplige skildringer som for eksempel Kari Bremnes i sine yngre dager malte ut gjennom "Og ute er det sol…" (Blå Krukke”) og Karoline Krüger i "Sommernattsvals" (Fuglehjerte). Jane lykkes i de fleste låtene på denne plata å forme ord og toner til liknende små invitasjoner til intimitet og konsentrasjon i lyttesituasjonen, og når hun tyr til "lalling" i "Din tur nå" befinner jeg meg raskt i en sinnsstemning hvor ordet SOLGT! lyser i neon fra panna mi.

Berre og Øvrebø har gjort en fin jobb med å pakke inn Janes stemme i et sommerlig og luftig lydbilde som underbygger både stemningsfulle og lekende låter. Det finnes enkelte tilløp til overproduksjon, slik som de irriterende synthpåleggene i den ellers flotte "Inni, inni meg", men de scorer til gjengjeld stort på å ikke jåle bort stemmen hennes i klangpålegg og effekter. I stedet får go’låter som "Liten vals", tittelkuttet og "Gjort er gjort" på bakgrunn av en tørr, naken og nær stemme (glimtvis i berøring med Stina Nordenstams unike hvisken) samt naivistiske tekster, avsløre et litt uforedlet men svært lovende talent.

Jeg innbiller meg for øvrig at den mest slagferdige settingen for nytelse av denne plata er på ei hytte i skjærgården, der alle vinduer og dører står åpne og lar vind og trekk gi gardiner og duker liv i takt med låtenes duvende og behagelige kvaliteter.