As I Make Me Sick

Schtimm

CD-single (2004) - Clearpass / Bonnier Amigo

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Like før...

Fiffig og smakfull pop fra Trondheim - neppe overraskende.

Det Trondheim baserte bandet Schtimm er ute med nok en promosingle fra sitt bebudede album Featuring... (2004). På forrige promo presenterte de låta Waybackthens. Denne gang har man valgt en låt kalt As I Make Me Sick. Åpningen på låta er spennende, fordi man umiddelbart ikke har noen formening om hvor dette bærer hen. Kjapt er vi imidlertid tilbake i godt gammelt Schtimm-land, som de selv ynder å kalle for alkojazz/dunkelpop. Dermed er det en småsjarmerende litt skranglete låt med mørke undertoner vi har med å gjøre. Denne effekten forsterkes av et litt karnevalaktig arrangement og understrekes av morsom bruk av synth/orgel. De har også sukret låten med små effekter som man finner i musikken i amerikanske s/h-skrekkfilmer på 50-tallet, eller hos Cormans 60-talls skrekkfilmer.

For kjennere av dette bandet vil ikke As I Make Me Sick by på mange overraskelser. Litt uvanlig er det imidlertid at Bjørg Riibe Ramskjell, på akkurat denne låta, ikke har hovedvokalen, det er ingen informasjon på coveret om hvem som synger den mannlige hovedstemmen. Bjørg Riibe Ramskjell setter uansett spor også på denne låta, men som regel har hun en mer sentral plass. Bort sett fra det, plasserer denne låta seg inn i rekken av småsjarmerende låter som Sctimm har laget mange av opp igjennom årene. Det kommende albumet Featuring... blir bandets tredje album siden deres første album The Alcoholovefi Collection fra 2000.