Syd Barrett

Jehovah Surrender - The Skygreen Leopards (2005)
Disciples of California - The Skygreen Leopards (2006)
Gorgeous Johnny - The Skygreen Leopards (2009)

Glitrende gevir

Skygreen Leopards’ fjerde album, Love & Life in Sparrow’s Meadow, bringer oss nok en gang tilbake til allsangen ved bålilden.

"I think all the folks that have contributed to Jewelled Antler love strange music and the outdoors. Most of us I would describe affectionately as amateur-musicians, but we have a lot of ideas. Having so many different projects is an excuse to make art, come up with band-names, song titles and lyrics. We're pretty much playing and recording in forests, parks, in abandoned storefronts, on the coast, and in our bedroom studios all the time, so Loren & I started making up different bands out of our tapes and collaborations."

Glenn Donaldson, skaper av og talsmann for Jewelled Antler.

I California, 1999, ble kollektivet The Jewelled Antler kreert av Loren Chasse og Glenn Donaldson, i formål av at de skulle skape og gi ut musikk uten noen form for innblanding av større og griske selskaper. Jewelled Antler begynte for alvor å ta form etter at Donaldson og Chasse følte at flere band, eller prosjekter om du vil, måtte dannes for at de skulle få utløp for deres nærmest bunnløse kreativitet; det holdt ikke å lesse alt over på ett og samme band da det som regel ikke så ut til å passe resten av sporet bandet allerede hadde låset seg fast i. Det startet med Thuja, og siden kom the Blithe Sons etterfulgt av en hærskare andre folkemusikkinspirerte rariteter. Innspillingene tok plass utendørs i åpent landskap - omringet av fuglekvitter, lyder fra insekter og hva enn naturen ellers måtte avgi av lyder og ulyder. I det senere har kollektivet fortsatt å spire; solide utgivelser fra nyere prosjekter som the Birdtree og the Ivytree har for lengst sprunget ut, og som til tross for deres obskuritet og få opplag, høster mer enn hederlige kritikker på bemerkelsesverdig mange steder. Og selv om diverse alternativ musikkpresse kontinuerlig retter mer og mer søkelyset over på gjengen i Jewelled Antler, og tilbudene fra plateselskaper til tider kommer smygende, fortsetter Donaldson å brenne ut en håndfull utgivelser av hvert album, hvor han senere lager omslagene for hånd. Et tap av den kunstneriske friheten man får utløp for i slike omgivelser, er ikke verdt å risikere.

I San Francisco, 2001, oppstod en ny gruppe fra Jewelled Antler kalt Skygreen Leopards. Deres to første utgivelser gikk for majoriteten ubemerket forbi, slik de omlag 25 andre utgivelsene til Jewelled Antler. Det var først da de signerte med Soft Abuse records i 2004, og fikk publisert sitt neste album, One Thousand Bird Ceremony, at det umiddelbart ble mer oppstuss rundt bandet. Nysgjerrigheten til indie-trendsettere fra Pitchfork og Fakejazz ble snart pirret, og karakterer fordelaktig utdelt, og det er jo ingen skjult hemmelighet hvor fort utgivelser med lovord på disse sidene blir slukt av den alternative ungdommen som har skjenket disse anmelderne uendelig med krediblitet. Innen de neste månedene var det kommet mer enn nok liter med vann på mølla: mer omtale, hederlig kritikk – og antakeligvis kontanter, for den saks skyld – kom på løpende bånd. One Thousand Bird Ceremony var et folk-album av den nyere typen, men er allikevel ikke i nabolaget, vel, faktisk ikke på samme kontinent hvor båsen apokalyptisk nyfolkmusikk à la band som Nurse With Wound, Death In June og Current 93 kan puttes i, befinner seg - ei heller sammenliknbart med folk av det minst like dystre og tidvis urovekkende slaget som karakteriserer folken til The Iditarod eller Blood Axis; Skygreen Leopards fremstilte en passelig lettvinn, lekende og ytterliggående pop-orientert form for folkemusikk. Det er smurt tykt utenpå duoen at en hel del inspirasjon er hentet hos diverse psykedeliske popp- og folkgrupper fra '60-tallet á The Incredible String Band, The Beatles og Pentangle – både når det kommer til valg av instrumenter, musikalske virkemidler og trolig sjenerøse inntak av illegale plantevekster – noe som gjør musikken lett og lystig samtidig som føttene forholder seg godt plantet i det svevende folk-landskapet de opprinnelig stammer fra, og melodiene og tekstene kan virke litt fjerne og distanserte.

Etter fjorårets suksess på indiemarkedet, kom den ikke så altfor divergerende, men med et noe mer polert lydbilde, Life & Love in Sparrow's Meadow. Donovan og Donaldson har definitivt fulgt i det samme sporet de forlot sist - denne gangen gjort albumet enda mer tilgjengelig. "Mother, the sun makes me cry" er sporet som setter i gang den 34 minutters lange lykkepillen, og det lukter sommer og duggfriske grønne enger på lang vei. Denne gangen er det Jagjaguwar records som står for utgivelsen, og det er lite som tyder på at selskapet har blandet seg spesielt inn i produksjon eller begrenset bandet kunstnerisk på noen måte. Skygreen Leopards har nok en gang fått fritt spillerom og tatt med seg banjoen, mandolinen, tamburinen, tolvstrengers-gitaren, harpen, munnspillet, medikamenter til å sløve ned sansene og piffe opp kreativiteten, samt en minidisk for opptak, inn i en gammel campingvogn bak en hesteranch. Med dette albumet, som med de andre albumene deres og alt utgitt på Jewelled Antler, får man en følelse av å befinne seg ute i skogen – gjerne midt i en samling på en åpen leirplass. Den eneste forskjellen rent lydmessig, sett bort fra en glattere produksjon, er at dette er spilt inn mer eller mindre innendørs og de tilfeldige lydene som er fanget opp, er fra dyrene på ranchen og passerende trafikk, mens alle de andre Jewelled Antler-utgivelsene er tatt opp langt ute i skog og mark, og kvalifiserer seg dermed som ekte "field recordings". Et strengt limitert album, Child God in the Garden of Idols, kun utgitt i 12"-format, ble sluppet omtrentlig likt fra Jewelled Antler, inneholder et materiale ikke så langt fra hva man finner på Life & Love in Sparrow's Meadow. Om man ikke kommer like mye i kontakt med naturen gjennom Life & Love in Sparrow's Meadow som med field recordings-utgivelser, kan man uansett ta i mot albumet som åpner for en fantastisk atmosfære, med utstrakte armer. Naturtilhørigheten er ikke essensiell – i hvert fall ikke for meg. Albumet er fortsatt nydelig poetisk og melodiene er fengende, skranglete syrefolk-låter innsvøpet med sjarm. Skulle man fjernet de tradisjonelle folkemusikkinstrumentene ville resultatet minnet om noe Animal Collective kunne holdt på med i disse dager, spesielt med tanke på den lyttervennlige progresjonen musikken deres utsettes for, jamført fjorårets Sung Tongs.

De som ikke har hørt Skygreen Leopards, men er kjent med Glenn Donaldsons Orchards & Caravans som han ga ut under navnet The Birdtree, kan trekke fra en del perkusjon og føye til noen catchy melodier, og burde allerede da ha en viss idé om hvordan det fjerde albumet til Skygreen Leopards høres ut. Vokalharmonien, dog ikke like tungsinnet, er nesten den samme og leirbålstemningen er til stede. Hovedforskjellen må være at i Skygreen Leopards' univers eksisterer det en sol som avgir rikelig med liv, lys og varme, og man er omringet av sangglade mennesker og dyr, mens for klientellet på Orchards & Caravans har solen for lengst startet å gå ned, og det begynner å bli småkjølig i luften rundt det rykende bålet.

Et genuint album som er mer tilgjengelig enn alt annet man kommer over fra samme kollektiv. Jeg ser virkelig frem til sommeren. Ikke nødvendigvis fordi jeg er av typen som kommer til å campe i skogen eller sove under åpen himmel og se på stjernene, hvor jeg så drar frem en sigarett hvis innhold er mer interessant enn tobakk, og sklir over til å bli i ett med omgivelsene i naturen, men fordi det skal bli trivelig å sitte på verandaen i det fine været og nyte den siste LP'en til Skygreen Leopards med hvem enn som måtte være interessert i å holde meg med selskap.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo