No Easy Way Out

Black Sabbath

The Osbourne Family Album - Diverse artister & Ozzy Osbourne (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Meet the Osbourne

TV-annonsert Ozzy-samler med noen underlige mangler og litt for få høydepunkter.

Ozzy Osbourne har vel aldri opplevd en skikkelig salgsmessig nedtur siden det første Black Sabbath-albumet i 1970. Der hvor andre av heavy metalens gamle gubber har måttet nøye seg med soloutgivelser på små selskaper og turnering på klubber for å glede noen få hundre svorne fans spredt utover verden, har Osbourne vært en av den tyngre rockens halvguder helt siden starten. De siste årene har ikke plateutgivelsene vært så mange, men ved hjelp av gjenforening med gamlebandet, egen festival og ikke minst egen TV-serie er denne mannen dyrket av en større del av verdens befolkning enn noensinne. Hva passer vel da bedre en å se tilbake på høydepunktene, og samtidig melke oppmerksomheten for noen kroner til?

Når man gir ei samleplate tittelen The Essential gir dette inntrykk av at dette er det viktigste. Sagt med andre ord: Det du trenger for å gjøre deg kjent med artisten. Det som først overrasker med The Essential Ozzy Osbourne er at låtene fra et av hans mestselgende album, The Ultimate Sin, er utelatt. Denne skiva fra 1986 oppnådde topp-10 plasseringer på albumlistene på begge sider av Atlanteren. I tillegg inneholdt den en av hans største singelsuksesser, Shot In the Dark. Noen forklaring gis ikke, og utelatelsen blir dermed stående som en underlig svakhet ved denne karriereoppsummeringen. Noen vil kanskje også savne duetten Close My Eyes Forever med Lita Ford, men den har aldri vært med på noen Osbourne-skive.

Det man får her er et helt greit bilde av Ozzy og hans ulike backingband. Fra Randy Rhoads-perioden, gjennom Jake E. Lee-tida til de siste femten årene med Zakk Wylde. Nå er det selvsagt også andre enn gitaristene som har satt preg på Ozzy. Flere medlemmer har bidratt med låtskriving gjennom årenes løp. Spesielt bassisten Bob Daisley var en viktig våpendrager i mange år.

Flere av låtene har vært singelhits. Bark At the Moon, So Tired, No More Tears, Mama I'm Coming Home og Perry Mason har alle besøkt hitlistene. I tillegg er både Gets Me Through og Dreamer fra sisteskiva med. Sistnevnte må være Osbournes forsøk på å skrive sin egen Imagine. De med mer enn overfladisk kjennskap til Ozzy vil kunne se at klassikere og livefavoritter som Crazy Train, Mr. Crowley, Suicide Solution og Goodbye to Romance er inkluderte.

Det er moro å høre låter man headbanga til i ungdommen, og balladene er like søte i dag som den gang. Problemet er de låtene man ikke har et like sterkt og nostalgisk forhold til. Denne halvdelen av skiva er stort sett litt daff. Jeg tror min tidvis svake hukommelse har lurt meg til å tro at Ozzy var en mer spennende artist på 80- og 90-tallet enn han faktisk var. På sitt kjedeligste nærmer det seg halvplatt stadionrock uten merkbart mye futt.

Likevel er det mange nok hyggelige gjenhør til at en dobbel CD til enkel pris kan være verdt investeringen. Det kan for enkelte føles som en overdose, men det går alltid an å skippe dersom behovet melder seg. En oppsummering av godt over 20 år med denne mannen kunne vært gjort noe mer gjennomført, men musikken er uansett som den er. Man får like det eller la være.