[capsule review in English available]

Minor Majority
Reverend Doctor William Grace

Dust to Shake - Corazon (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stort hjerte

Halden-septett har bestemt seg for å lage en av årets bedre norske plater.

Det kommer mye bra fra Halden, ikke minst har byens musikkscene alltid vært mer eller mindre levende. Byen har gjennom navn som Henning Kvitnes, Tom Skjeklesæther og Kai Ø. Andersen og Athletic Sound ikke minst markert seg som et senter for amerikansk-inspirert musikk. Siste tilskudd på stammen er syvmannssterke El Corazón, stiftet av vokalistene Freddy Holm (tidl. Cornflakes) og Ronald Prang i 2001. Sammen med blant andre cellist Ole Morten Gimle og Morten Gustavsen (pedal steel) har de spilt inn sitt debutalbum sammen med nettopp Kai Ø. Andersen i Athletic. Og det har blitt en aldeles fortreffelig plate.

El Corazón er en forsiktig gjeng som høres ut til å befinne seg på et meget behagelig sted, et sted på veien mellom den amerikanske vestkysten og landsbygda, med elementer av lette jazzrytmer og døsig 60/70-talls popmusikk. De 11 låtene her bærer alle preg av en åpen tilnærming til genrene, noe som gjør det vanskelig å kategorisere musikken som det ene eller andre. Men kombinasjonen cello og pedal steel, piano og banjo skaper et preg av en slags "kammercountry" som jeg finner meget tiltalende.

Det har kommet en del artister fra Norge den senere tid med noe regntungt uttrykk; Thomas Dybdahl, Minor Majority og Jim Stärk for å nevne noen. El Corazón trekker seg også til en viss grad inn mot disse, men de gjør det på en distinkt måte, og med en modenhet der de unngår de fleste debutantfellene. Karma har gått litt på radio, og er ganske representativ for hele platen. Stort sett akustisk, melodisk og ubesværet flyter platen forbi, men på sin vei fester det seg stadig nye ting som gjør El Corazón til en plate av lang holdbarhet. Det kan være de behagelige blåserne i Empty V Band, orgelet som duver sammen med pedal steelen på God In the Yellow Pages eller den nydelige blandingen av banjo og cello på Aberdeen - som er melankolsk pop på sitt flotteste. Ta også en ekstra lytt til Beggar and the Thief som kombinerer taffeljazz med Beatles'ke popharmonier. Dunkle Evelyn Said nærmer seg Tindersticks sine territorier, og El Corazón kunne gjerne stoppet der. Spretne Mr. Shallow, litt masete Erica og avslutningsvuggesangen Sleep kunne med fordel vært spart til senere anledninger.

Det er uansett ikke mye rusk å plukke med denne platen, og jeg våger påstanden om at El Corazón har gitt ut en av årets flotteste norske plater i folk/vise genren.