Circle Jerks
Blink-182

The Empire Strikes First - Bad Religion (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tiden går, Bad Religion består

20 års trofast tjeneste som Californias fremste punk-ambassadører har ikke tæret på Bad Religion.

Så er alt ved det gamle igjen i Bad Religion-leiren, etter noen år på vandring. Gitarist og vokalist Mr. Brett Gurewitz er tilbake etter selvvalgt eksil (og mindre selvvalgt doptrøbbel og fengselsopphold) hos sitt Epitaph Records og legendariske Westbeach Studios, som høvelig nok står bak The Process Of Belief. Ringen er sluttet for Bad Religion, bandet som står seg selv nærmest og låter likere enn noen gang. Akkurat slik vi har lært å bli glad i dem.

The Process of Belief starter friskere enn på lenge, og Supersonic er klassisk Bad Religion. Det går i et forrykende tempo, med knalltight komp og hvasse gitarer, kombinert med den lette vokalstilen og ya-ya-ya surfkoringen feier de mye av dagens ny-punkere glatt til side - og det på godt under to minutter. Før vi rekker å trekke pusten suser de avgårde i samme stil med Prove It, og det begynner å bli seriøst vanskelig å sitte stille. Can’t Stop It er enda hardere, California-solen har forsvunnet for et par minutter og vi går ned i mosh-piten for en real heisatur. Med Broken får vi en liten pust i bakken (det har fortsatt bare gått snaut fire minutter av platen...), som er mer powerpop enn punk. Så langt er alt vel.

Litt mer trøblete blir det å henge med i svingene utover i The Process of Belief. Uten å ha tekstark er det vanskelig å følge med på budskapet, men titler som Materialist og Kyoto Now indikerer et visst engasjement. Det gjenspeiles også i musikken, som er preget mer av sint og stakkato hardcore enn av den lette popflyten. Den kommer tilbake på eksempelvis Sorrow, Evangeline og ikke minst i den relativt lange mid-tempo låten Epiphany - platens utmerkede tyngdepunkt. Fans av begge retninger, og ikke minst trofaste Bad Religion-fans generelt, bør kunne finne nok å glede seg over her. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at helhetsinntrykket blir noe resirkulert, og slitasjen er for mitt vedkommende stor etter en hel omgang i deres selskap.

Jeg fant det for godt å børste støvet av flotte Against the Grain (1990) igjen, og sammenlignet med noen av låtene der (Modern Man, Flat Earth Society, 21st Century Digital Boy), og det er slående hvordan de har greid å bevare sin ungdommelige og friske stil. Jeg vil heller ikke henge meg helt på den utbrukte frasen om at Bad Religion ikke har utviklet seg i det hele tatt (det skulle da også nesten bare mangle på over 20 år). De har sitt distinkte uttrykk i behold, ikke minst takket være den svingende vokalen, men de har også tilnærmet seg en mer metallisk og fyldigere stil, litt på bekostning av den melodiøse poppunken.

Bad Religion skal turnere sammen med Blink 182 i disse dager. Vedder på at gamlekara fortsatt kan feie jyplingene av scenen.