Paal Nilssen-Love & Mats Gustafsson

CD (2002) - Smalltown Supersound / Voices Music & Entertainment (VME)

[capsule review in English available]

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Improviserte kraftsalver.

Tradisjonsbunden fri-improvisasjon gjenoppretter unionen mellom Norge og Sverige hundre år etter.

Dette er et samarbeid mellom to svært produktive og aktive artister. Mats Gustafsson blir regnet som en av (jazz)improvisasjonens store navn i vår samtid, og hans vidtfavnende samarbeid inkluderer et spekter som strekker seg fra Sonic Youth til Barry Guy. Paal Nilssen-Love opererer innenfor mer eller mindre samme område og har regelmessig gitt ut skiver og gjort livejobber med kapasiteter som Ken Vandermark, Evan Parker, Joe McPhee, Håkon Kornstad, som regel i det etterhvert legendariske tospannet med Ingebrigt Håker Flaten på bass. La oss håpe at hans sammensatte kvartett som bestod av Sten Sandell, Evan Parker og Håker Flaten fra Kongsberg i sommer vil bli funnet bra nok for en utgivelse etterhvert.

Både Nilssen-Love og Gustafsson har gjort soloskiver. Nilssen-Love med Sticks & Stones (2001) på hardcore improv-labelen SOFA, og Gustafsson med Impropositions på Phono Suecia (1997). Disse to har altså kombinert krefter på I Love It When You Snore på Oslo-baserte Smalltown Supersound, som for tiden markerer seg kraftig med mange sterke utgivelser innenfor improvisasjon og eksperimentell elektronika.

I Love It When You Snore er i høyeste grad basert på fri improvisasjon. Rammene er utgangspunktet, instrumentene og vedkommende bak disse, og de begrensningene de eventuelt måtte ha i ferdigheter. Ellers kan jeg ikke henge dette på noen andre knagger.

Ferdighetene er det ingenting å si på, begge behersker et vanvittig register av teknikker bekreftet gjennom tidligere skiver og livejobber. Også på denne utgivelsen demonstrerer de dette.

Nilssen-Love raser avgårde gjennom mange rytmer som er lett å oppfatte som enkeltslag, men sammenhengen er der. Intensiteten er ujevn, med det kommer mye lyd fra stikkene hans. Det samme gjelder Gustafsson som går gjennom et stort register. Han gjennomgår alt annet enn det tradisjonelle i sin ferd gjennom denne skiva, og skriker, pumper og smatter på munnstykket helt til man ikke kan kjenne igjen instrumentet. Lightning Bug er et eksempel på dette, og er det mest interessante sporet.

Utgangspunktet dreier seg om å forsøke å løsrive seg fra intellektet, åpne seg, og tømme seg via trommene og saksofonen. Alt fullstendig konsentrert gjennom respektive instrumenter. Dette er en seanse preget av en veldig innedvendt fokus, og jeg må innrømme at det modig å eksponere seg på denne måten. Samtidig som dette kan leses som en personlig renselsesprosess gis det ut på skive og har en utadvendt faktor. Det er altså en kunstnerisk verdi som ligger til grunn, og som har et grunnlag i dadaismen i mellomkrigstiden, lekenheten i fluxusbevegelsen og fra frijazz-miljøer fra 60-tallet fram til i dag gjennom blant andre John Coltrane, Albert Ayler, Ornette Coleman og Sun Ra. Den kunstneriske verdien ligger i det frihetssøkende ved å løsrive seg fra konvensjonene, noe som i praksis er grunnpilaren i avantgardistisk musikk og kunst i dens forsøk fra å løsrive seg fra det moderne.

Nilssen-Love og Gustafsson forsøker å kommunisere med publikum, på sin innadvendte måte, ved å underminere tradisjonelle koder og bygge opp en ny og personlig bro. Jeg har veldig sans for prosjektet, men greier ikke helt å leve meg inn i det lydbildet de legger premissene for. Jeg blir mer et vitne til det som skjer, og det er forsåvidt greit å ha den avstanden når Nilssen-Love og Gustafsson blottlegger seg.