Subaquatic Disco

Miles Davis
Tomasz Stanko

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Gode musikere

Lett å høre på, men noe vanskelig å bli engasjert av.

Etter endt utdannelse ved jazzlinja i Trondheim, har Espen Reinertsen blant annet startet kvartetten Organic Jukebox. Foruten ham på saksofon, finner vi Eivind Lønning på trompet, Ole Morten Vågan på bass og Erik Nylander på trommer. En helakustisk konstellasjon som spiller godt sammen og baserer seg mye på tostemmige harmonier, men som også vektlegger en friimprovisert innfallsvinkel. Ut fra lignende utgivelser er det uansett lettere å identifisere uttrykket, fremfor å definere det. I mai i år ble prosjektet tildelt Trondheim Jazzfestivals talentpris.

De mest tilgjengelige sporene på platen kan ha en tendens til å minne om coolstil, men det som gjør dette mer spennende enn hva en ren coolplate ville vært, er de frie delene som krydrer opp. Whirlplay 1, 2 og 3 har nesten en funksjon som pausemusikk, der de tre delene ligger på annethvert spor fra to til seks. Og siden de er skapt med samme improvisatoriske utgangspunkt, blir det litt oppdelt og en klart strukturert veksling mellom cool og frijazz frem mot midten av platen. Hadde denne linjen blitt holdt hele veien ut, hadde platen kanskje fått en ny dimensjon. Men siste halvdel er i så måte løsere i skinnet, dessuten er ikke stilskillene like klare her.

Samtidig er platen kanskje litt lang. Etter ni låter kan man bli trøtt av et slikt, ja kan vi si gjennomsnittsuttrykk, så når det her diskes opp med tretten låter, teller det mer negativt enn positivt for min del. Men siste spor og tittellåt er likevel en artig liten sak som setter et fint punktum.

Jeg må være helt ærlig og si at jeg synes det er vanskelig å gi noen klar konklusjon hva angår Organic Jukebox. I den grad anmelderi skal være en pekepinn på hvilken vei kvaliteten i et prosjekt går, ligger kompassnåla mi og vagler mellom både positive og negative hold. Dessverre har ikke Subaquatic Disco nok guts i seg til å engasjere meg som lytter, men det blir likevel feil å avskrive prosjektet som lytteverdig, all den tid musikerne er fremoverlent og nysgjerrige.

Jeg synes vi skal lytte til disse musikerne og gi dem godt med spillerom, dessverre har det seg sånn at platen, som plate, ikke faller helt på plass.

My Dying Bride - The Dreadful Hour

(Peaceville)