Overcome

Morcheeba
Massive Attack

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Sommermelankoli på høsten

Lys og lett plate som egner seg best i bakgrunnen.

Finley Quaye har siden debuten Maverick a Strike (1997) vært en artist jeg ikke helt har skjønt hvorfor har fått all den positive omtalen han har fått. I mine øyne har han levert to middels gode album (Vanguard kom i 2000). Nå sitter jeg altså med hans tredje album, Much More Than Much Love. På forhånd har jeg hørt singelen Dice, hvor William Orbit og Beth Orton gjester. Det er i grunnen en fin sak, som du kommer til å nynne på i lang tid etter du har hørt den.

Plata holder en noenlunde normal og streit retning, fram mot Face to Face, hvor Quaye fyrer løs med Jamaica-aksent. Det i seg selv er ikke uhyggelig i det hele tatt, men vekker deg litt til live dersom du skulle ha sovnet før. Overriding Volunteer er mer slitsom enn noe annet, før anonyme Living Without You. Heretter og ut begynner ting å skje, og vi får noen lettere reggaelåter (Now and Forever, This Is How I Feel og Pearls of Wisdom), før et par anonyme låter får avslutte plata. Resultatet er blandet, og jeg har ikke vanskeligheter med å si at dette er skuffende. Likevel er det en hyggelig og grei plate, som muligens kommer til å havne i stereoen en gang til i fremtiden.

Det blir liksom aldri slik vi ventet. Greit, de to forrige platene hans viste enn viss grad av nytenking og evne til å gi slipp på alt som fantes av regler og maler for hvordan musikk skulle være. Men Much More Than Much Love viser svært lite av dette. Musikkbildet endrer seg med tiden, og det virker for meg som om tiden har løpt litt fra Quaye. Det ender med at hans tredje album, som er en samling hyggelige låter, litt sjangerhopping mellom ren pop, reggae og litt mer rocka låter, ikke blir mer enn en helt grei plate. Dessverre.

Band of Horses - Everything All the Time

(Sub Pop)

Ekstra Ekstra!! Seattle-skapningar til angrep med årets hittil heitaste melodiar. Fortjenar feite overskrifter.