The Silent Epidemic - Insense (2007)
Burn In Beautiful Fire - Insense (2011)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Insense for faen!

Brutalt og kontrastfylt, Insense søker den ledige plassen som landets hardcore-konger etter JR Ewing.

Follobandet Insense lever såvisst i kontrastenes verden, det beviste de til gagns på debuten Insense fra 2002. De har likevel lagt fra seg noe av det som kjennetegnet debuten.

Elektronikkflørtingen er borte, kontrastene er presentert på et mer organisk vis i forhold til bandets sound. Når man så setter på Soothing Torture og får 3 minutter og 33 sekunder av beste sort på Helplessness som apetittvekker, så bør de fleste ha oppmerksomheten rettet dit den skal være rettet. Insense legger med andre ord opp til et beist av en skive med det åpningskuttet.

Soothing Torture har ligget i en ganske anonym haug med skiver over en ganske lang periode nå. Men når nyhetene om at den neste skiva nærmet seg ferdig, så kom trangen til å ta den frem. Jeg var vel aldri fullstendig overbevist på debuten, men ble positivt overrasket da de dukket opp på Follo-samleren Follo For Faen! med låta I, Deviant, som også er å finne på denne skiva.

Det er en ting jeg ikke liker med denne skiva, og det er når vokalist/gitarist/produsent Tommy Hjelm (også The Cumshots og tidligere Infidels Forever) går løs på den rene vokalen. Det skjer i litt mindre grad enn på debuten, heldigvis, for det er i disse partiene jeg synes at det høres mest ordinært ut. Hjelm beviser flere ganger her at han kan være en knallsterk vokalist, og har vel for lengst inntatt posisjonen som hardcore-kongen i landet slik som han har stått på og vært involvert i omtrent alt av det som har vært verdt å være involvert i. I Insense har han dessuten et band bak seg som gir jernet til enhver tid, og resulterer i en særdeles brutal pakke. Derfor er det ekstra synd at skiva ikke når helt opp låtmessig hele veien.

Slik glipper det litt på Soothing Torture. Den har ikke det som trengs for å bli den milestokken i norsk hardcore som vi trenger nå, slik for eksempel JR Ewings Ride Paranoia var det (for øvrig også produsert av Tommy Hjelm). Men den byr likevel på noe solide saker. Skuffelsen som treffer her og der kommer kanskje mye på grunn av at Helplessness omtrent får deg ned på kne for å trygle om mer av samme sort. Helt dit makter de ikke å strekke seg, selv om de er nær ved å treffe blink ved et par andre anledninger.

Det er vanskelig å nekte for at Gasping for Air eller Making Up for Lost Time er brutalt catchy saker. Gasping for Air er i grunnen vel likt Fear Factory når jeg tenker meg om. I, Deviant er som nevnt også et av høydepunktene av det som kommer etter Helplessness. Det er med andre ord på første halvdel av skiva de overbeviser mest, med unntak av A Prayer for the Feeble, introen til sistelåta Fallout, som heller ikke klarer å følge opp det hva introen lover.

Når det er sagt, så har vi med et utrolig tight band å gjøre, det aller meste stemmer til en hver tid. Det låter så bra som det kan gjøre, og hvis de klarer å få samla flere låter av samme kaliber som Helplessness, Gasping for Air eller I, Deviant så blir dette akkurat så bra som det kan og bør bli i mine øyne.

Det blir vel aldri FOR mye av meningsløs brutalitet, blir det vel?