Ben Harper
Dave Matthews Band
Xavier Rudd

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Funk Sessions

Original og spenstig skive fra det som er nødt til å bli neste store eksport fra Australia og Melbourne.

The John Butler Trio er nok mest sannsynlig ukjent for de aller fleste i Norge, men ingen grunn til at det skal fortsette på den måten. Med base i Melbourne, har John Butler og hans trio spilt seg opp til å bli et av Australias mest anerkjente band. Om ikke det forrige studioalbumet, Three (2001), gjorde utslaget med tanke på lansering på andre siden av havet, så burde de med fullengder nummer tre, Sunrise Over Sea, for alvor ha stilt et krav om anerkjennelse også utenfor Australia.

Allerede fra første låt, viser John Butler at han er en låtskriver av det mer spenstige slaget. Med en vokal som nesten kan minne om rap, og lett psykedelisk jamming som gjennomgående tema, er det vanskelig å ikke la seg rive med på Treat Yo Mama. Vi serveres så fersken og krem i form av låten Peaches & Cream, en akustisk søtsak som viser at de ikke behøver å eksperimentere for å høres inspirert og smooth ut. En annen betydelig fordel er det også at bandet selv skjønner at for mye av det gode ville ført til overdose av eksperimentering. Company Sin er rock med reggae attitude, og en låt hvor Birchalls doble bass virkelig kommer til sin fulle rett.

What You Want kommer nok som den største overraskelsen på skiva, men så lenge det er en positiv overraskelse skal man jo ikke klage. Den åpner med strykere, noe som lett kan føre til et veldig pompøst uttrykk. Trioen unngår dette med glans, og får det hele til å høres helt naturlig og liketil. Etter å ha vært vitne til en konsert med The International Tussler Society i 2003 med Gebhardt på banjo, har banjoen raskt steget i gradene i mine ører. Derfor er det en hyggelig opplevelse når Butler drar frem banjoen sin og synger en rask vise i på et noe tradisjonelt, men like fullt elegant vis.

Herfra begynner det å skrante mer enn den utholdende og overbevisende første delen av skiva, selv om Butler nok en gang tar i bruk banjoen i Bound to Ramble. Men på There'll Come a Time kommer trioen tilbake på rett spor igjen. En høytempo låt som igjen viser John Butler i litt mer spenstig humør hva gjelder låtskriving. Så Zebra; skivas ubestridte hitlåt. Funky som få, og med en flow som burde sluke alt som er av platekjøpere og radiolyttere rått. I form av Mist får vi en instrumental jam session hvor trioen utfolder seg bredt, og tilfører en noe improvisert feel. Nok en gren strekker seg ut fra treet John Butler, og tilføyer enda mer variasjon og spilleglede som glatt kan høres på skiva. Skiva avsluttes på like elegant vis som den begynte.

The John Butler Trio tilfører noe mer til en sjanger som lett kan bli for uinspirert og til tider kjedelig. Med lette håndgrep og smarte virkemidler, gjør John Butler musikken sin til noe litt utenom det vanlige. Nå til dags høres det mer ut som en rockeklisjé å være politisk eller samfunnsengasjert, og det kan lett virke veldig påtatt. Også her fremstår John Butler som en som alltid er et hode foran pakket.

Does not mean one of us is wrong man?Does not mean one of us is right? Does not mean yeah we just get along? Just because we don't fight

Sunrise Over Sea gjør litt av det samme for indierocken som Red Hot Chili Peppers gjorde for rocken på begynnelsen av nittitallet. Nyskaping uten bruk av for mye fiksfakserier og tull, og med en evne til å få det hele til å høres naturlig ut. Sunrise Over Sea er et soleklart krav om å få utvidet lytterskaren ytterligere, og jeg ser ikke noe grunn til at Norge ikke skulle falle for dette kinderegget av en skive. Utforsk snarest!