Let There Be Rock - AC/DC (1977)
Powerage - AC/DC (1978)
If You Want Blood, You've Got It - AC/DC (1978)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ikke eksplosivt

Gutta maser deg ut på gølvet uten å kunne følge helt opp sjøl.

Da jeg var tolv år lå jeg på gulvet med hodet inntil høyttaleren hjemme hos mormor og morfar. Jeg hadde akkurat gått til innkjøp av AC/DCs Blow Up Your Video på kassett, og fikk kun lov til å høre på den hos dem dersom jeg spilte så lavt at øret måtte presses mot venstre høyttaler. For meg var det dritfett, for morfar bare drit. Dessverre låter det ikke like tøft i mine ører lenger. Sett i lys av bandets andre prestasjoner ryker det ikke akkurat av denne skiva.

Det var flere enn meg som kjøpte AC/DC i 1988. Faktisk så mange at de sikret seg sine beste plasseringer på mange år. Britene sørget for at den på et tidspunkt var den nest mest solgte skiva, mens den havnet på 12. plass i USA. Storbritannia har alltid vært som hjemmebane for bandet. Det ble bekreftet med to hits i forbindelse med albumet. Heatseeker og That's the Way I Wanna Rock'n'Roll klatret til henholdsvis 12. og 22. plass.

I'm gonna blow up my video
Shut down my radio
Told boss man where to go
Turned off my brain control
That's the way I want my rock and roll
(That's The Way I Wanna Rock'n'Roll)

Flere av låtene mangler litt av trøkket og gleden fra forrige ordinære album, Fly On the Wall. Produsentteamet Vanda og Young ble hentet inn igjen, men uten at dette minner om Let There Be Rock eller Dirty Deeds Done Dirt Cheap. Bandet var altfor etablert i 80-talls-soundet til det. De to hitsinglene er helt greie Young/Young/Johnson-komposisjoner, men mangler litt på ligne fyrverkeri.

Låter som Go Zone, Ruff Stuff og Some Sin For Nuthin' er stadionrock på det jevne. Man får litt følelsen av at mye av låtskriving og innspilling har gått på autopilot. Nick of Time står fortsatt som favorittlåta på skiva, femten år etter at jeg kjøpte den første gang. Hvorfor? Enten er den rett og slett god, eller så er det hovedsakelig nostalgi. Jeg tror jeg går for en kombinasjon.

Etter denne skiva forlot Simon Wright bandet. Han fortsatte i Dio, et annet heavy rock-band med suksess. Dio er, som kjent, bandet til tidligere vokalist i Rainbow og Black Sabbath, Ronnie James Dio. Men mens Dios popularitetskurve var dalende skulle AC/DC holde koken lenge til.