Tonight's the Night - Neil Young (1975)
Tonight's the Night - Neil Young (1975)
American Stars n' Bars - Neil Young (1977)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

USA Today

Rapport fra en nasjon i krig. Living With War er en protestplate for vår tid. Neil Young står opp der andre viker unna.

Neil har ladet opp gitaren, og han er pissed. Han lager gjerne sine beste plater når han værer blod. Målskiven er denne gang i første rekke president Bush, våpenet er en gitar ladet med bly og en skarpslipt penn som maler med store bokstaver. Hvert gitarriff skriker mot oss, trommene drønner som torden over prærien, hvert ord slynges ut med et snerr. Han roper ut i billboard-overskrifter, tvinger oss til å lytte. Noe er fryktelig galt, og noen må si fra. Det er på tide å hente frem frihetens fanebærer og rettferdighetens dommer, folkets jury og maktens bøddel. Ulven Neil er tilbake.

Låtene på Living With War er ikke i seg selv blant hans mest minneverdige. De er skapt i vredens navn. Som de er blitt til av nødvendighet, smerte og andres dumskap. Vi har ofte hørt lignende toner fra denne kanten, men ikke siden Freedom (1989) har han rispet oss så til de grader opp til blods (Niko Bolas produserer også her). Til og med balladene har en sint tyngde, som de bærer en massiv bør på sine skuldre.

Det er i første rekke mot tekstene vår oppmerksomhet skal henledes, og med denne utgaven - Raw - er koret fra originalutgaven fjernet, og platen fremstår som enda, eh, råere. Akkurat som låtene i seg selv er tekstene skrevet rett fra den dypeste levra, og i en tradisjon som har dype røtter i amerikanske protestviser. "Let's impeach the president for lyin', and misleading our country into war." Det er ikke et snev av ironi her - takk og lov - og budskapet er umulig å misforstå. "Don't want no damned jihad, blowin' themselves away in my hood. But we don't talk to them, and we don't learn from them. Hate don't negotate with Good". For Young elsker sitt land, han vil selv være en del av folkedypet - det er maktens stupide lederskap som skal rives ned fra tindene. Han vil ha en sjef som kan "renske opp" - Chuck Norris-style, og "make this country strong" igjen.

Harmen har ikke bare å gjøre med krigen i Irak, men også regjeringens håndtering av orkanen Katrina (til en meodi ikke akkurat ulik City of New Orleans), korrupsjon, fusk og generell løgnaktighet. I det hele tatt, the whole lot.

Når støvet en gang har lagt seg på prærien, når Obama eller Powell styrer landet, og verdens fremtid igjen ser lysere ut, vil Living With War stå som et minne over en tid der det ikke bare var nødvendig å rope ut - men også som en sørgelig enslig søyle over en ære hvor så mange av hans samtidige ikke evnet å gjøre det samme. Dette er ikke i første rekke en plate for ettertidens fingranskning, det er en vekker for Her og Nå. Av og til trenger vi det også.

De gamle er fremdeles eldst. Høvdingen har talt, og har allerede vendt "Roger and Out", trippin' down that ol' hippie highway. The glory is ragged and everybody knows this is nowhere. Keep on rockin' in the free world.

Tom Waits - Blood Money

(Anti)

Tom Waits er tilbake i sin aller beste og mest imponerende form.