Motorpsycho
The Soundtrack of Our Lives

It's Harder to Land Than to Crash But It's Mostly the Same - James Band (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

My band is James!

James Band oversetter livets tre gleder med piper, vin og sang og gir heavy-prog fra Sør et nytt meningsinnhold.

The Electric Eel Has Got Me by the Brain Banana serverer hovedretten med en gang: The Love Song of J.F. Sebastian er en massiv fugue-progrock suite som blåser en vond vind mot rockens rikssynsere som innsnevrer post-2000 rocken til et par tynne hvite striper. Joda, her viftes det stolt med mangekulørte vimpler og flagg vi kjenner fra hele armadaen av progrock-band som møtte pønken i et sjøslag. Rick Wakeman fylledrømmer om sex med alle seks konene til Kong Henry, men det eneste som er hardt er Hammond-orgelet han klamrer seg til i søvne. James-banden er slu nok til å stjele med seg både de beste konene og de beste musikalske temaene fra Wakeman og de andre gamlegutta. Saklig sett har denne fengende rockesuiten mest til felles med teatralske framføringer av Genesis, Jethro Tull og Queen mellom 1973 og 1975. Noen betrakter disse som skapere av noen av rockens mest grandiøse stunder, mens atter andre vurderer disses produkter til å være like masseprodusert som Pizza Grandiosa.

Skulle du tilhøre den første kategorien gjør du dumt i å unngå James Band, skulle du tilhøre den sistnevnte, bør du likevel gi bandet en sjanse: Resten av plata er langt mindre pompøs! Flere ganger underveis er vi nemlig innom durende heavy progrock i elektrisk kontakt med nåtiden, og da blir det fristende å sammenligne med Soundtrack of Our Lives og Motorpsycho (sistnevnte noen år bakover i tid). Nothing Song, Another Quote og James Is Dead er autorativt framført med metallmuskler og absolutt verdt å glede seg over. Still Breathing og Coaster er henholdvis 3 og 12 minutter med Motorpsycho fra Sør, i de øyeblikkene de oppfatter seg sjølv som en krysning av laidback Led Zeppelin (med John Paul Jones på el-piano!) og halvpussa Neil Young. Enda bedre er det at James Band makter å få mektig heavy rock til å møte stillferdig jazz-rock improvisasjon på de sammenhengende sporene Ignorance Is Bliss, Closer to the End og More Ignorance. Dette er spennende og ambisiøs materie som dere er nødt til å rote mer i på kommende utgivelser, folkens!

Samlet sett gjør James Band det meget overbevisende på sin sjette utgivelse (riktignok er det deres første CD-album) og viser at intelligent retro-rock kan styre utenom klisjene. Liker du massive el-gitarer og keyboards som blir spilt i stedet for programmert, vil denne timen sammen med James Band gjøre deg godt!