Arcade Fire

Kill the Moonlight - Spoon (2002)
Gimme Fiction - Spoon (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Is Love Forever?

Spoon er blant disse banda som aldri skuffer. Ei heller her.

Jeg hadde veldig store forventninger til Transference. Dette er en av disse platene jeg kvier meg for å høre på - i redsel for å bli skuffet. Jeg forholdt meg først skeptisk og avventende en stund, inntil jeg etter hvert, og heldigvis, fant ut at jeg bare kunne gi meg hen og la meg begeistre. Som vanlig når det kommer til Spoon.

Transference inneholder riktignok ikke like mange låter med single-potensial som de to nærmest foregående albumene, Gimme Fiction (2005) og Ga Ga Ga Ga (2007). Disse var til gjengjeld spekket med denslags. Her er det mer eller mindre bare Written in Reverse og Got Nuffin som tilhører denne kategorien. Spoon har gitt seg selv mer kunstnerisk frihet, og dette har resultert i færre pop-frierier og nesten fraværende vers-refreng-struktur. Det er ikke på noen måte snakk om svakere låter av den grunn, snarere tvert imot. Gimme Fiction er etter mitt skjønn et fantastisk album, mens Ga Ga Ga Ga inneholder noen dødpunkter i form av låter som det fint kunne greid seg uten. Transference er i dette bildet en slags mellomting mellom disse to, med noen få overflødigheter. Den når ikke helt høyden til Gimme Fiction, men den gir uttrykk for en utvikling som er veldig interessant og et repertoar som er enda større enn de tidligere har vist.

Foruten, som alltid, å høres veldig (i mangel på bedre ord) Spoon ut, byr de på noen elementer som ikke er typisk dem. Det kanskje mest åpenbare utypiske innslaget er den pianodominerte balladen Goodnight Laura. Spoon er et gitarband, og piano har på tidligere utgivelser nesten utelukkende blitt brukt kun til å supplere. Her viser de at piano også kan stå i forgrunnen, og keyboardist Eric Harvey beviser at han er flink på tangentene. Dessuten berører de flerfoldige sjangre, og har innslag av garasjerock (på blant annet Trouble Comes Running), gitarplukking med nittitalls-emo (Out of the Lights) og lo-fi (Before Construction). Dette gjør sitt til å understreke variasjonen og bidrar til å gjøre Transference mer spennende.

Den imponerende presisjonen de fremviser må også understrekes. Vokalen er et eksempel på dette. Det er ikke alltid så viktig hva Britt Daniel synger om, men det at det er hans stemme og timingen som gjør den bra og som en viktig del av lydbildet. Drivet i låtene er også et sentralt element. På Transference er det noen raske overganger som går fra veldig mye lyd til veldig lite lyd. På disse partiene kunne rytmen fort blitt brutt, men Spoon har en egen evne til å drive sangene videre, bygge opp, og så få det til å kulminere igjen.

Produksjonen er også fascinerende, som forøvrig Daniel og Eno selv står for. Innimellom høres det ut som vokalen og den akustiske gitaren er spilt inn et stykke fra mikrofonen. Jeg vet ikke om dette er tilfellet, men det får det hele uansett til å høres veldig intimt ut,og lyden blir med dette mer personlig.

All I know is all I know
Yeah All I know is all I know is all I know

(Written In Reverse)