Primal Caveman Death Metal

Nile
Malevolent Creation

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Står fjellstøtt

Kremen av metallutøvere er samlet i en skål som deretter er fortært av en Cro-Magnon.

Med sin andre fullengder smeller Goat the head fra Trondheim til med det de selv kaller Contemporary Primal Caveman Death Metal. Og det stemmer på en prikk. Dette ensemblet komplett med backstory og en gryende mytologi bringer humor og ablegøyer inn i en ellers ganske seriøs metal verden. Men bak dette komiske konseptet står sykt tekniske og dyktige musikere som tilintetgjør en hver form for kritikk eller forsøk på dette straks første strofe er spilt.

Alt man kan si når man setter på denne plata er ja, åh ja, herregud å ja! Så lenge man tolererer metall av den hardere sorten i maks fire minutt ti ganger på rad. Per Spjøtvold som bidrar med ikke mindre enn synth, tekst og vokal deler gjerne sin lyrikk med alle interesserte i form av teksthefte vedlagt skiva. Han virker å være noe av en virtuos og primus motor bak det sjukeste platecoveret jeg noensinne har sett. Du må se det for å tro det men stikkordet er åtte menn og åtte øyne.

Det hele begynner ganske så kompromissløst med blodtight blast beat og et atonalt death riff. Og de eneste pausene du får på plata før den er over er når du rocker med på fete melodiske riff tunge som ei steinalderklubbe. Det er klart at hele gjengen som har opprinnelse i en del mer anerkjente band samles rund leirbålet og lager den mest rene forvrengte musikken du noensinne har hørt. Det virker faktisk som om selv om de tydelig er handicappet i synsavdelingen så har gutta søtten armer og fjorten ben. Hver.

Vokalferdighetene her er så stødige at de til tider følger hvert eneste plekteranslag, og fikk meg på tredje spor til å utbryte Red Hot Chili Hvem! Tematikken for denne sagnomsuste sang var salt, noe som for meg virket litt banalt. Men sett igjennom en huleboers øyne fikk denne gjengen troglodytes åpnet øyene mine for dette viktige mineralet. Og det som er det fine er at når mor trekker ut sikringen til kjellerstua for å få litt ro så kan du tenne røkelsen, talglysene og kose deg med øresus og diktlesning. Fra leafleten selvfølgelig.