Palace Songs
Bonnie Prince Billy

Palace Brothers/ Days In the Wake - Palace Brothers (1994)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ned fra fjellene

Historier om fyll, hor, hester, Herren og familien. Will Oldham guider oss gjennom de mørkeste historiene på denne siden av Kentucky.

Will Oldham vandret ned fra fjellsidene i Appalachene i 1992, som en bibelselger fra forrige århundre. Da hadde han en lovende filmkarriere (blant annet i Matewan (1987) av John Sayles), en gitar og en rekke dystre historier med seg i den sorte kofferten sin. Han kom inn i første og beste gruveby, et sted i West Virgina kanskje, fant søletorget i byen, åpnet kofferten og tok opp gitaren og en flaske, og han har ikke lukket sin magiske koffert siden.

The Palace Brothers var hans første av mange Palace-prosjekter, og There Is No-One What Will Take Care You er den utgivelsen som knytter mannen tettest opp til tradisjonell amerikansk folkemusikk av "backwoods"-typen. Det er en dunkel countrystemning over hele skiva. Den er mørk og skummel. Langsom og dyster, med banjo og lap steel som sentrale instrumenter. Men den er også melodiøs og sprer varme som et knitrende leirbål nattestid, og ikke minst er den morsom. Will Oldham har gjennom hele sine karriere klart å legge inn rom av svart humor i sine tekster, hvilket både har reddet ham fra å bli en skikkelig sutrekopp, og også forhindret ham fra å bli en ironisk figur. Oldham går ikke av veien for å rulle opp historier av den mer bisarre sorten, som i hans sprukne stemme gir et nesten lidende resultat, men det er likevel ingen grunn til å betvile hans integritet. Det er dette ekte ved ham som har gjort ham til en stor artist, og mangelen av det samme som gjør at hans etterhvert så mange etterfølgere ofte faller gjennom over tid.

Med seg på laget på debutskiva fikk han en rekke prominente gjester, særlig fra musikkscenen i Louisville, Kentucky - deriblant Brian MacMahan, Todd Brashear og Britt Walford fra Slint. Oldham er selv med på deres legendariske Spiderland (1991), riktignok som fotograf, but still.

There Is No-One What Will Take Care of You er langt fra hva Slint holdt på med. Låtene her kunne i noe enklere form gjerne fått plass på Harry Smiths The Anthology of American Folk Music, sammen med legender som Bascom Lamar Lunsford, The Bently Boys og Uncle Eck Dunford. Long Before, Riding og (I Was Drunk at the) Pulpit og I Had a Good Mother and a Father er blant Oldhams ypperste låter av slik tidløs standard, men det er klart at tekster av typen: "...that virgin cunt, that satans whore, whose piss we have slept under..." ikke helt hadde sømmet seg i 1930. Fremheves bør også de personlige favorittene The Cellar Song og tittelkuttet, som ytterligere bidrar til gruvestemningen her.

Med There Is No-One.. var det klart at amerikansk musikk hadde fått en ny og sterk stemme å forholde seg til. Den er ikke Oldhams beste plate, men mange år - og du verden så mange timer sammen med den - senere, har den fortsatt noe umiddelbart og ærlig over seg i all sin elendighet. Det har Hr. Oldham aldri senere klart å etterfølge, i hvert fall ikke på samme måte.