Fields of the Nephilim
Ghost Dance

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Goth-legender tar farvel

En fullverdig konsertoppsummering og avskjed med gamle helter.

Det legendariske gothbandet The Mission vil alltid ha sine svorne fans - og jeg er en av dem.

Det begynner å bli lenge siden Roskilde i 1987. Året før hadde Wayne Hussey avsluttet sin gitar- og låtskrivertilværelse i Sisters of Mercy, og The Mission hadde nettopp utgitt sitt debutalbum God's Own Medicine – et klassisk gothalbum som solgte i bøtter og spann. Det er et hav av mennesker foran den store scenen på Roskilde denne vakre, varme og mørke sommerdagen. I sine svarte klær og hatter fanget de publikum - inkludert en kar helt i slutten av tenårene. Jeg er helt sikker på at mange av de som så Wayne Hussey & Co. denne kvelden fortsatt har sin kjærlighet til bandet.

The Mission hadde sin storhetstid på slutten av 80- og tidlig 90-tall. På sitt andre studioalbum, Children, klatret de til andreplass på de britiske hitlistene, og sammen med Sisters of Mercy satte de gothrocken skikkelig på kartet. Det var disse to bandene som skapte den virkelige gothrocken. Siouxsie & The Banshees, Cure, Joy Division, Southern Death Cult og flere var mer postpunk og depperock enn goth. Sant å si at er det vel heller ingen andre som har hatt så mye goth i seg som disse to i ettertid, eller rettere sagt fått så stor oppmerksomhet.

Nå, over 20 år etter, har Wayne Hussey bestemt seg for å kaste inn håndkleet for The Mission. For så vidt ble dette også gjort for en 10-12 år tilbake, etter at Hussey gikk lei og bandets platesalg ble dalende. Lengselen etter å spille inn plater og turnere ble imidlertid for stor, så han samlet sammen (et nytt) The Mission og har nå i de senere år gitt ut noen få album. Selv med akseptabel god kvalitet var store deler av fanskaren borte, og platesalget ble vel fortsatt så som så.

I forbindelse med at Hussey hadde bestemt seg endelig for å avslutte kapittelet The Mission for godt, så holdt de først fire konserter, der debutalbumet + ekstraspor ble spilt i sin helhet på første konsert, andrealbum + ekstra på neste og så videre. Avslutningsvis ble siste konsert holdt i Sheperds Bush Empire, London den 1. mars 2008, og det er nettopp dette opptaket som er første CDen Live & Last. Reportaret bestod av alle de store hitsene , og bedre avslutning kunne det vel ikke bli.

En svært så oppglødd Hussey tar med publikum gjennom en eventyrlig reise og det starter herlig med Neil Youngs Like a Hurricane – alltid en publikumsfavoritt, før det går rett over på Over the Hills And Far Away. Begge disse to låtene var å finne på deres første singler, og de ble også utgitt på samlingen The First Chapter (etter førstealbumet).

Det finnes knapt nok et dårlig spor her. Publikum er i storform og i all hovedsak er låtene hentet fra de fire første albumene. Det er dette folket i salen vil høre, og det vet bandet. Nettopp derfor får de heldige utvalgte som var på Sheperds Bush full valuta for pengene. Stay With Me, Fabienne, Severina er alldeles nydelige og avslutningslåta Tower of Strenght holder høyeste gothklasse. Det er en perfekt avslutning på en perfekt kveld, og det har blitt en perfekt konsertplate. Men en liten mangel er det allikevel og det er at andresingelen, herlige Garden of Delight, er utelatt. Et lite feilskjær, men det gjør egentlig ingen verdens ting.

Andreplata/bonus-CDen inneholder et over 20 minutters intervju med Wayne Hussey der han forteller sin historie om bandet og hva han bedriver med i dag. Kort oppsummert så spiller han solo, er bosatt i Brasil, og elsker fortsatt musikk. Som avslutning får vi fire livelåter fra Køln som ble spilt en uke før avslutningskonserten. Også dette opptaket holder høy klasse.

Så får vi se om vi har sett The Mission på en scene for siste gang. Wayne Hussey er still going strong (ga ut soloalbum i mars 2008), og spør du meg så tror jeg vi på et eller annet tidspunkt vil kunne se The Mission igjen, eller rettere sagt Hussey og noen nye venner som spiller Mission-låter. Uansett om Wayne Hussey samler en vennegjeng eller ikke så er Live & Last et vidunderlig dokument på et flott band som også bør passe for andre enn den mest hardbarkede fansen.