Half-Handed Cloud
Faust
Ant-Bee

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Meet The Chris Danforths!

Chris Danforth går utenpå seg selv og lager en flimrete popsymfoni.

Chris Danforth har en fortid i college-gruppa The Beauty School Dropouts. Nå prøver han seg på egen hånd med litt hjelp av sammensvorne fra Triangle (Amanda Warner), The Vets (Adam Burt) og The Seawhores (Adam Marx).

Hans første album er et pussig hørespill som varer i 30 minutter uten pauser. Spacesurf avløses av synthpop og lange lydkollasjer. Danforth synger fragmenter av pene melodier, iblant i sitt karakteristiske høye stemmeleie. Ellers vanker det masse lydeffekter som regn, vind og rare stemmer til høyre og venstre. Denne plata er som en eneste stor fruktsalat med massevis av både sure og søte smaker som alle riktignok er forfriskende.

Alle eksperimenteringer her har noe uskyldig over seg og gjør at Outside Of Outer Space fortoner seg som en barnesikret utgave av Faust Tapes designet for trygge fnisekvelder. Brave Captain kan også være et referansepunkt, men Danforth har nok en mindre utviklet melodisk teft og er for rastløs til å la stemningene vedvare. Her etableres det heller ikke noe stabilt lydbilde - stemmer, samples, gitarer og synther driver det hele avgårde i hurtig tempo.

Det er på alle måter tydelig at vi har med et hjemmesnekret produkt her, og at Danforth har tilbragt mange søvnløse netter ute i skjulet i et forsøk på å bli den nye Petter Smart. Det som fanger interessen her er at Danforth ikke gjør som seks elefanter og mange andre liksom-smartinger og henter ut alt sitt gods og gull fra sekstitallet, men at han også klipper ut småsnurter fra andre tiårs lydbåndsamlinger. Outside of Outer Space har blitt en leken og tidvis morsom headmovie, men kan også være litt slitsom - selv i løpet av en halvtime.

Giant Sand - proVISIONS

(Yep Roc)

Some say it's the end time, some say it's all just begun...