Sepplin
Dansar ensam

Svanevit

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Svenske skildringer

Samspillet er sømløst, og musikken er smittende fra denne svenske duoen.

Godt nytt fra våre svenske venner. Lyden fra de rødmalte stuer der ute i de svenske landsbygder har en varm klang som nordmenn ofte assosierer med sankthans og sommer, midtsommer og dans mellom husene, enger og blomsterkranser, fenalår og ferme tjei i høystakken. Den påkaller våre Sverigebilder, hvor enn skjematiske og stereotype de måtte være. Men de er gode, varme og preget av broderfolkforestillinger som nuller ut mindreverdighetskompleksene nordmenn huser mot svenskene. Kom Värmland, du sköna.

Det er den fine, lille selskapet Nordic Tradtion som har sendt oss plata På väg med den improvisatoriske folkemusikkduoen Anders och Patrik. Vi bør tilføye at Nordic Tradition er Sveriges ferskeste folkemusikkselskap, og at de ligner litt på ta:lik her hjemme, såvel i repertoarvalg som i utforming av platenes utstyr. Herværende plate er deres femte utgivelse.

Anders Larsson spiller mandolin og synger, Patrik Andersson trakterer fela. Det unike samspillet deres vokser for ørene i platas to-tre første kutt, for så å åpne seg helt opp i den fantastiske Familjegrälet (spor 4), en minisymfoni med tredelt struktur hvor patos og humør veves sammen på en måte som fordrer musikernes ytterste. Et høydepunkt for undertegnede. Stykkene er ellers svært varierte og folkemusikk-utgangspunktet er tøyd hinsides ortodoksiens rammer.

Mye av musikken er "funnet", siden bearbeidet. I innleggsheftet forklarer Anders och Patrik at de har plukket opp melodier i forbifarten, hørt dem i TV eller lært sanger av andre musikere.

Slike tilfeldige møter gir ofte inspirasjon, her er tonene foredlet, omtolket og framført som melodier spellemennene har gjort til egne og tilført deres spesielle sound. Samspillet er sømløst, og musikken er smittende. Selv falt jeg mest for fiolinen. Patrik Andersson vet virkelig å smyge seg inn i øret med sine mollstemte skildringer. Joda, skildringer er ordet, fordi dette er fortellende musikk. Lukk øynene og foreta billedlige reiser langs strengene på Anderssons fiolin og Larssons mandolin. Se morgentåka stige av vannene i den saktmodige Rotation i svarta klär (spor 7) eller rangle hjemover søndagsmorgen med spor 9, den vankelmuntre Vafalls? En vals?

Egentlig er mye av musikken på plata tilhørende andre sammenhenger komponert for å inngå i folkelige, kommersielle eller kirkelige begivenheter og ritualer. Våre spillemenns genistrek er at de løser musikken helt ut av sin opprinnelige kontekst og gir dem et helt nytt og fritt liv. Du kan lese alt om hvor tonene stammer fra i innleggsheftet, men du trenger ikke. Kun sporene som inneholder sang knytter dem spesifikt til et opphav.

Å transformere et uttrykk, en kilde på denne måten, er ikke det den store kunst, selve argumentet for den omtolkede musikkens eksistens?

Vi har hørt noe stort her.