The Stooges
Jokke & Valentinerne

Shit Happens - Raga Rockers (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kongen på haugen

Raga Rockers skuer ned fra toppen av salgslisten og Michael Krohn opplever endelig velfortjent suksess.

Raga Rockers preget de fleste av oss som var unge og rockeinteresserte på 80-tallet her hjemme. Når det gjelder kanoniseringen rundt de såkalte fire store, er jeg ikke et sekund i tvil om at Michael Krohn & Co var best, tøffest og viktigst da norsk rock fulgte opp arven etter punken og befestet en selvsikkerhet som var sårt trengende. Med gatas troverdighet og tekstlinjer som hamret seg inn i norsk rocks evighet, traff Raga en hel generasjon gjennom låter av tidløs karakter, skinnende plater og eventyrlig energiske konserter.

Selv om Raga Rockers har vært stille en stund, i hvert fall med nye plater, har Michael Krohn jevnlig gitt lyd fra seg gjennom andre prosjekter, senest med Easy Rider og Oslo City Blues tidligere i år. Og Raga som konsertband har jo levd hele tiden, likefullt har comebacket blitt brukt for alt det er verdt. Og timingen har vært perfekt. Singelen Aldri Mer (på deilig sjutommer) har snurret på radio, og med det introduserte Raga Rockers for et nytt og yngre publikum, selv om nok kjernepublikummet har relativt høyt hårfeste og neppe kan kalles ungdom lenger.

Jeg så det på konsert med bandet nylig: En ny generasjon synger med på refrengene til Aldri Mer og Varulv. De hytter med nevene, kaster øl i været og beveger seg energisk - og de kan Übermensch på rams. At 2007-årgangen har klart å få nye, yngre fans er rett og slett en bragd, og helt klart den viktigste misjonen den nye plata har - selv om vi snakker om det beste Raga-albumet siden monumentale Blaff fra '89. At 20-åringer oppdager nye helter, og med det finner veien tilbake til noen av de sterkeste rockeskivene den hjemlige steinrøysa har frembrakt, rører selvsagt gamle, nostalgiske hjerter som fikk Krohns coole tekster brennmerket på sjelen på det forunderlige 80-tallet.

Tiåret da Michael Krohn var konge på haugen.

Jeg har virkelig forsøkt å like Übermensch. Har gitt platen mange runder, forsøkt om og om igjen, men det er noe som savnes, selv om mange av låtene sparker bra fra seg. Aldri Mer er en liten triumf der tekstforfatteren Krohn fremdeles klarer å meisle setninger i asfalten, få det til å henge sammen, og ikke minst få det til å fungere musikalsk. Sammen med Trass og Falsk dannes en tøff og energisk start, som beviser at Raga Rockers fremdeles feier over det meste når de vil, og det er slett ikke rart at en ny generasjon fans trykker bandet til sitt bryst. Utover platen stivner det imidlertid, og et stort og monumentalt lydbilde klarer ikke å skjule at det går litt på tomgang, med tangenter og andre detaljer som drar låtene ut av den velkjente kjappe Raga-formelen, og inn mot formatering for den brede masse.

Übermensch hadde trengt barbering og 10 låter burde tikket inn under halvtimen. Det kler rett og slett ikke bandet når gitarsoloene på nesten episk vis drar sangene ned i tempo og ut i ren musisering. Den største styrken til Raga har alltid vært kombinasjonen røff rock'n'roll og snerrende, barberte tekster, der Krohn har briljert med troverdighet og kule rim. Og jeg synes faktisk at tekstene fremdeles er den største styrken. På Varulv er det en ironisk 48-åring som klekker ut linjer som Det er ikke lett / Å bli gammel, baby / Når alt som teller er å være ung og som elegant samler trådene med: Jeg er en hvileløs varulv / Jeg er en zombie i nød / Jeg er mumien fra krypten / En levende død.

Det fungerer, og et annet eksempel kan være i Viking, der samfunnsrefseren Krohn langer ut mot autoritetene; Ja, var det ikke for den jævla staten / Kunne du gjort som du ville / Og hvis noen sto i din vei / Skulle det gått dem ille. Jo da, Michael Krohn lager fremdeles tekster som treffer ekstra hardt på morsmålet, og det er definitivt ikke der den lille bøygen ligger. Kan det være at singelen lovde mer en plata klarte å gi, eller kanskje det rett og slett har med at Ragas egen historie kaster så lange skygger at det nesten ikke er mulig å komme ut i lyset, med full klaff, på nytt?

At Übermensch tangerer, og kanskje er bedre – som enkelte anmeldere har antydet – enn klassisk 80-talls Raga, er selvsagt sludder og vås. Årets comeback har resultert i et helt greit rockealbum, med singelen Aldri Mer som det nærmeste av gammel magi.

Skal vi si at Raga Rockers har laget sitt sjette beste album. Det er bedre enn platene fra 90-tallet, men den rekker ikke kvintetten fra 80-tallet til anklene. Men den har sin misjon, og mens jeg kjenner alderen tynge ler Michael Krohn hele veien til banken. Med gedigen suksess på platemarkedet og en utsolgt bejublet turné er det ingen tvil om at en smilende og storvokst sjef har tatt over tronen han hele tiden har siklet etter. 25 år etter oppstarten er Raga Rockers nasjonens største rockeband - og Krohn er på nytt kongen på haugen.

Det er bare å bøye seg i støvet.