deLillos
Motorpsycho

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Monster Blomster går igjen!

Øyvind Ryan-Gruppen leverer smårampete rockesanger med følelse for det gode refreng.

Øyvind Ryan har en fortid i MonsterBlomster, gruppa som grodde opp i Trondheim på 90-tallet og bød på frisk skrangle-rock. Den foreliggende utgivelsen bygger mye videre på denne stilen.

Her er en hyggelig bukett rendyrkete rockesanger med et og annet godt refreng. Æeleimæ åpner i høyt tempo nesten som en blanding av Led Zeppelin og deLillos. Tendensen til å være en smårampete, trøndersk utgave av deLillos holder seg i de fleste av platas sanger, om de nå er energiske eller stillferdige. En del av grunnen er Ryans høye stemmeleie, men også tekstene om livets små og store stunder og bagateller har visse fellestrekk. Øyvind Ryan-Gruppen har selvfølgelig sin egen Lars i gruppa. Hr. Lien har en fortid i MonsterBlomster og var også gjestemusiker for Motorpsycho tidlig på 90-tallet. Dette bringer oss naturlig videre på Bent Sæther som det skulle være unødvendig å si så mye mer om. Han bidrar på bass, selvfølgelig, men trakterer også noen gitarer og slagverk på Siste Indre, den låta han har skrevet i fellesskap med Ryan. Dette er et høydepunkt, men her er også andre litt sørgmodige og stillferdige sanger som Jesus Går Igjen og Pappa Var En Fatter, sistnevnte med effektiv bruk av slide gitar statements. L.i.s. står i kontrast til dette og minner om tiden da tier'n var gul og Beatles og Stones bedrev tidlig gitarrock med dårlig tid. Gruppa har valgt (Hun Har En) Magefølelse som singel og det er slett ikke dumt!

Øyvind Ryan-Gruppen har levert en brukbar debut med en del rockesanger som jeg skal være i stand til å huske i hvert fall et par dager. Låtene er enkelt bygget opp, men har sjarme nok til å fange oppmerksomheten. Det er også positivt at tekstene er på norsk! Jeg mistenker disse karene for å ha potensiale til å bli et bra og stemningsskapende live-band på konserter der folk skråler med under refrengene.