Swing When You're Winning - Robbie Williams (2001)
Greatest Hits - Robbie Williams (2004)
Rudebox - Robbie Williams (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Lite intensiv pop

Robbie Williams sverger til suksessformel, men mangler de viktigste ingrediensene.

Mens forrige studioalbum Escapology (2002) dannet frontlinjen i en optimistisk invasjon av Statene, skal oppfølgeren Intensive Care være et hardt knyttneveslag i en pågående tittelkamp om popkonge-tronen. Robbie Williams ble tvunget til å slå retrett i Amerika. Hører man på hans sjette studioalbum Intensive Care, kan det også se ut som det kan bli vanskelig å holde på tittelen som "popkonge".

Som soloartist har Robbie Williams gang på gang vist evne til å fornye seg. Sammen med en håndfull stødige låtskrivere har han vært i stand til å levere et lass med radiovennlige hit'er de siste åtte årene. Det tidligere Take That-medlemmet har nå slått seg sammen med Stephen Duffy, bedre kjent som gitaristen i Duran Duran. Det nye låtskriverparet står også som produsenter av albumet. Det er dristig, men den som intet våger, intet vinner. Derfor kommer det heller ikke som en stor overraskelse at Intensive Care høres mer eller mindre 80-talls ut. De karakteristiske elementene fra det meget spesielle tiåret er konsekvent brukt: Keyboards, synth og rene el-gitar-riff florerer på albumets 12 spor. Robbie Williams prøver å få de fremste sitteplassene på den musikalske trendkarusellen.

Som det arrogante og selvgode egoet Robbie Williams er, starter skiva med strofen "Here I stand victorious - The only man who made you come". Men det stopper egentlig der.

Singlene Tripping og Advertising Space er riktignok to solide pop-perler. Begge er utstyrt med en like stor dose 80-tallsinspirasjon som resten låtene på albumet. Med spenstige Tripping nekter briten å la seg avskrive som popkonge. Førstesingelen er en lekker hit med rytmer som klarer å henge med musikkutviklingen, og ikke minst en Robbie Williams i overraskende falsett.

Advertising Space, som også er andresingel, bekrefter nok en gang at han også kan stå for ballader som kan sørge for heftig rotasjon på radiokanalene. Her har Stephen Duffy sammen Robbie Williams møysommelig sydd sammen de riktige riffene, melodiene og ikke minst skrevet de riktige tekstene. Alt ser tilsynelatende ut til å fungere perfekt sammen, det er absolutt helt logisk og langt fra overraskende. Det er nettopp slik en god popballade skal være.

Men de 10 andre låtene fungerer ikke like godt. Duoen Williams/Duffy har ikke maktet å produsere de glatte låtene man finner på store deler av Robbie Williams diskografi. Bortsett fra Spread Your Wings, som høres ut som en krysning mellom melodien til Dire Straits' Romeo and Juliet og akkordene til Travelling Wilburys' Handle With Care, er det få spor som er verdt å nevne. Robbie Williams har nærmest kopiert de to 80-tallshitene, mikset dem sammen og gjort det til sitt eget. Frekt, men også til dels nyskapende gjenvinning av god populærmusikk.

I den tryglende gitarballaden Make Me Pure får vi høre om en typisk Robbie Williams som har vokst fra de to første ordene i "sex, drugs and rock'n'roll". Han er rebellen som vil bli tilgitt, rockestjernen som vil leve et normalt liv og kvinnebedåreren som vil finne kjærligheten.

Intensive Care er laget ved hjelp av en gammel suksessformel, som så langt har fungert ypperlig: Tre gode radiosingler og et millionselgende album. Denne gangen klarer Robbie Williams bare å stille opp med to.